Wojna biznesowa pomiędzy dwoma najpopularniejszymi na świecie markami napojów gazowanych trwa od końca XIX wieku.

Wyglądają podobnie. Smakują podobnie. Cieszą się równie dużym uznaniem. Ich receptury, stworzone przez niezależnych od siebie farmaceutów, powstały z tą samą myślą, aby niwelować dolegliwości zdrowotne. Coca-Cola i Pepsi tak wiele ich łączy, a tak mało dzieli.

W czym tkwi różnica?

Krótka historia

Receptura Coca-Coli została opracowana przez amerykańskiego farmaceutę J. S. Pembertona w 1886 roku. Produkt cieszył się niewielką popularnością aż do 1893 roku, kiedy to został przejęty przez Asę Candlera. Już w 1919 napój stał się niekwestionowanym hitem, osiągając zyski ze sprzedaży na poziomie 50 mln USD. Od 1919 do 1985 roku przedsiębiorstwo należało do rodziny Woodruff – najpierw ojca, potem syna. Dystrybucja na rynki światowe trwa od 1909 roku.

Receptura Pepsi natomiast, wprowadzona została na amerykański rynek przez farmaceutę C. Bradjama w 1893 roku. Dopiero w latach 30. XX wieku rozpoczęto dystrybucję napoju poza granice USA.

Skład

Woda, cukier, dwutlenek węgla, barwnik: karmel E150d, regulator kwasowości: kwas fosforowy, aromaty, kofeina” – oba napoje posiadają dokładnie taki sam skład, a także zawartość kofeiny – 12mg/100ml.

Szczegółowa analiza przeprowadzona przez kanadyjskiego pisarza Malcolma Gladwella pozwoliła jednak wyszczególnić pewne różnice: Pepsi, mimo że wydaje się słodsza, posiada mniej cukru niż Cola, a przy okazji również mniej sodu. Dodatkowo, posiada w składzie aromat cytrusowy, a konkurencyjny napój aromat waniliowy. Docelowo też, to właśnie Pepsi posiada więcej kofeiny.

Nierówny start

Coca-Cola jako pierwsza zainwestowała w reklamę, zatrudniając profesjonalną agencję marketingową na początku XX wieku. Gdy napój ten docierał do najdalszych zakątków świata, Pepsi dopiero rozprzestrzeniła się na wszystkie stany USA.

W 1923 roku Pepsi, za sprawą racjonowania cukru, ogłosiła bankructwo. Firma przez jakiś czas przechodziła z rąk do rąk. Mimo tego, ich główny rywal – Coca-Cola – nie zdecydował się na jej przejęcie. W 1934 roku Pepsi na nowo „stanęła na nogach”. Od tej pory rozpoczął się największy w historii pojedynek gigantów.

Różnice, które nie mają wpływu na smak

Klasyczna Coca-Cola zawiera o dwie kalorie mniej (42/100ml), aniżeli Pepsi. Ten drugi napój ma natomiast niewiele więcej cukrów prostych oraz sól, której Cola w ogóle nie posiada.

Szczegółowy skład receptur jest ściśle tajny – stanowi największą tajemnicę obu firm. To, co możemy zauważyć gołym okiem to podobna, aczkolwiek nie taka sama barwa omawianych napojów. Pepsi wydaje się słodsza, a zarazem mniej nasycona dwutlenkiem węgla. Większe bąbelki zauważymy w przypadku Coca-Coli.

Najważniejszą kwestią wydaje się…kolor opakowania. Czerwona etykieta Coca-Coli, zgodnie z teorią barw, zaostrza apetyt, natomiast niebieska etykieta Pepsi osłabia łaknienie.