Co wyjątkowego kryje w sobie szklana butelka Coca-Coli? Okazuje się, że sporo. Gdyby nie ona, istnieje spore prawdopodobieństwo, że dziś już nikt by nie pamiętałby o napoju, który powstał w 1886 roku.

Charakterystyczny, orzeźwiający smak Coca-Coli znany jest w ponad 200 krajach na świecie. Do jego popularności w dużej mierze przyczyniła się szklana butelka – pierwsze w historii opakowanie opatentowane jako znak towarowy.

Jak do tego doszło?

Narodziny szklanej piękności

Znana przez każdego smakosza Coca-Coli szklana butelka, powstała jako odpowiedź na szybko rosnącą liczbę podróbek napoju. Na amerykańskim rynku nie brakowało biznesmenów próbujących sprzedać produkty wzorowane na fenomenalnej, gazowanej słodkości. Nowe opakowanie miało zapewnić Coca-Coli rozpoznawalność oraz zachęcić do jej zakupu wszystkich konsumentów, którzy gardzili tanimi zamiennikami.

Marka jednego z najpopularniejszych napojów świata postawiła sobie za cel stworzenie butelki o specyficznym kształcie, który rozróżni Colę na tle innych napojów zarówno w świetle dziennym, jak i w całkowitej ciemności. Tak powstała odpowiednio konturowana, szklana piękność – współczesny symbol amerykańskiego koncernu. Butelka ta została zaprojektowana w 1915 roku przez Root Glass Company z Terra Haute.

Jej twórcy inspirowali się kształtem ziaren kakaowca. Projekt utrzymywany był w ścisłej tajemnicy przez kolejny rok – do momentu rozpoczęcia masowej produkcji. Poza specyficznym kształtem, nowa butelka Coca-Coli zyskała oryginalny kolor – Georgia Green. 25 grudnia 1923 roku oficjalnie ogłoszono patent w Dzienniku Urzędowym.

Czy wiesz, że…

Marka słynnego napoju gazowanego podchodziła do oferowanych przez siebie rozwiązań z należytą skrupulatnością. Podobnie było w przypadku projektu szklanej butelki. Designerzy dostali dokładne wytyczne, co do wagi opakowania Coca-Coli. Puste butelki miały ważyć nie mniej niż 411 gramów, zaś po napełnieniu ich napojem ich waga miała wynosić 595 gramów.

Coca Cola na salonach, czyli historyczny patent opakowania

Szklana butelka Coca-Coli niezwykle szybko stała się rozpoznawalna – na równi z logo marki. W 1949 roku tylko jeden procent Amerykanów nie umiał jej poznać po samym kształcie, więc w 1961 roku koncern doprowadził do historycznego wydarzenia – opatentowania opakowania Coli jako znaku towarowego. Współczesne badania dowodzą, że 94 procent ludzi na całym świecie jest w stanie prawidłowo rozpoznać szklaną butelkę.

Czy wiesz, że…

Amerykanie cenią sobie Coca-Colę, uznając ją za dziedzictwo narodowe. Sama szklana butelka figuruje jako symbol Stanów Zjednoczonych. Opakowanie to zyskało na popularności pojawiając się m.in. na okładce magazynu Time bądź w pracach Andy’ego Warhola. Prototyp pierwszej butelki zaprojektowanej przez Root Glass Company został sprzedany za 950 tysięcy złotych (240 tysięcy dolarów). Sam szkic szklanego opakowania kosztował jego nabywcę 1 milion 134 tysiące złotych (288 tysięcy dolarów).