Koszt opakowania towaru to jeden z elementów logistyki całego łańcucha dostaw. Tak jak inne aspekty, kwestie pakowania i konfekcjonowania towarów powinny zostać zoptymalizowane tak, aby generować jak najmniejsze koszty i jednocześnie przynosić jak największe korzyści. Sposobów na obniżenie kosztów pakowania towaru szukają zarówno sprzedawcy detalowi, jak i hurtownicy oferujący usługę konfekcjonowania towarów.

Dziś przedstawimy kilka sposobów na optymalizację procesu pakowania produktów. Zapraszamy do lektury!

Co wpływa na koszt pakowania towaru?

Aby znaleźć sposób na obniżenie kosztów pakowania towaru warto zdać sobie sprawę z czynników, które te koszty generują. Ujmując rzecz bardzo ogólnie, na koszt opakowania produktów wpływają różne elementy. Mogą się one także różnić w zależności od rodzaju danego produktu, potrzeb jego przechowywania, a także samego rodzaju metody pakowania oraz jego designu. Jednakże, do głównych czynników wpływających na koszt pakowania towaru można zaliczyć:

  • Koszt samego opakowania. Pudełko, torebka, a może folia? Wykorzystany materiał jest głównym składnikiem kosztu opakowania. Może on być uzależniony od rodzaju opakowania, jakości materiału z jakiego opakowanie jest wykonane, jego rozmiaru, a także ilości zamawianych sztuk.
  • Koszt druku stanowi dodatkowy składnik kosztu opakowania. Może być on uzależniony od ilości kolorów, rodzaju druku, a także – podobnie jak w przypadku materiału - ilości zamawianych opakowań. Warto pamiętać, że nie każde opakowanie potrzebuje specjalnego druku.
  • Koszt transportu opakowania również będzie składał się na jego finalny koszt. Zamawiając osobno towar i osobno opakowanie koszty transportu de facto ponoszone są dwukrotnie.
  • Koszt magazynowania. Jeśli opakowania są magazynowane w hurtowni przez pewien czas, koszt magazynowania również będzie składał się na ogólny koszt opakowania.
  • Koszt utylizacji. W przypadku opakowań jednorazowych lub opakowań, które nie mogą być ponownie wykorzystane, koszt ich utylizacji również będzie składał się na koszt opakowania.
  • Inne koszty, takie jak koszty związane z projektowaniem opakowań lub koszty marketingowe, również mogą być uwzględnione w koszcie opakowania [1].

Jak obniżyć koszt pakowania towaru?

Jak widać, nie brakuje czynników wpływających na koszt opakowania towaru. Ostatecznie, zostaje on i tak przerzucony na konsumenta, ale może znacząco wpływać na sprzedaż i zysk. W końcu konsumenci nie będą zbyt chętni do tego, aby płacić więcej za towar tylko ze względu na jego opakowanie. Dlatego warto szukać rozwiązań optymalizacyjnych [2].

Istnieje kilka sposobów, aby obniżyć koszt pakowania towaru w hurtowni. Jedną z nich jest właściwa selekcja samych opakowań. Warto dokładnie przeanalizować różne opcje opakowań i wybrać te, które są najbardziej ekonomiczne i odpowiednie dla danego produktu. Warto także unikać marnowania opakowań! Można zmniejszyć ilość odpadów poprzez dokładne planowanie ilości opakowań potrzebnych do zapakowania towaru. Unikanie marnowania surowca pozwala zmniejszyć koszty ogólne. Kolejnym czynnikiem, który znacząco pozwala zoptymalizować i zmniejszyć koszty opakowania jest korzystanie z maszyn pakujących. Pozwalają one na szybsze, tańsze i bardziej efektywne pakowanie towarów [3]. Minusem tego rozwiązania są oczywiście koszty (czasami wysokie) związane z zakupem takiej maszyny. Cena maszyny do pakowania żywności może się znacznie różnić w zależności od rodzaju i wielkości maszyny oraz od jej funkcjonalności. Niektóre maszyny do pakowania żywności mogą kosztować kilkaset euro, podczas gdy inne mogą kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy euro [4].

Kolejnym rozwiązaniem jest korzystanie z opakowań z recyklingu oraz uczestniczenie w programie zwrotu opakowań [5]. Korzystanie z opakowań możliwych do recyklingu pozwala znacząco obniżyć koszty. Wprowadzając z kolei program zwrotu opakowań możesz zachęcić Twoich klientów do ich przynoszenia po wykorzystaniu. A to pozwala na otrzymanie zwrotu części poniesionych kosztów. Jest też sprytną metodą na pozyskanie stałych klientów. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient, który przyszedł do Twojego sklepu zwrócić np. butelki po napojach, przy okazji zrobi zakupy.

Warto rozważyć także zmniejszenie ilości opakowań wykorzystywanych do pakowania towaru poprzez optymalizację ich rozmiarów i kształtów. Nie można także zapominać o możliwości negocjowania lepszych warunków z dostawcami opakowań. Promocje i zniżki mają często zastosowanie w przypadku stałych klientów.

Obniżenie kosztów pakowania towaru wymaga dokładnego planowania i szukania różnych sposobów na optymalizację procesu. Nie ma jednego złotego środka czy przepisu na obniżenie kosztów, a wiele zależeć będzie od takich czynników jak rodzaj towaru, ilość towaru, a także rodzaj i skala prowadzonego przez Ciebie biznesu!

Dlaczego pakowanie towaru u hurtownika może być korzystne dla sprzedawcy detalicznego?

Dla sprzedawcy detalicznego pewnym sposobem na obniżenie kosztów opakowania, a tym samym zwiększenie atrakcyjności swojej oferty, jest korzystanie z usługi pakowania towaru bezpośrednio u hurtownika.

Hurtownie spożywcze, posiadające sporą ilość towaru oraz dużą liczbę klientów chętnie inwestują w specjalistyczne maszyny, które usprawniają procesu konfekcjonowania produktów oraz obniżają ich koszty. Zakup takiego sprzętu przez handlowca detalicznego czasami po prostu nie wchodzi w grę ze względu na koszty. Hurtownicy działający na szeroką skalę mogą zaproponować korzystanie ze swoich maszyn za niewielkie pieniądze.

Konfekcjonowanie u hurtownika to także oszczędność pieniędzy. Dystrybutorzy często oferują niższe ceny za pakowanie zakupionych u nich towarów, gdyż chcą w ten sposób przyciągnąć klienta. Sprzedawca detaliczny oszczędza też na transporcie, za który płaci tylko raz. Nie bez znaczenia jest również oszczędność czasu, a także pewność prawidłowego dostosowania rodzaju opakowania do konkretnego towaru.

Wielu sprzedawców detalicznych obawia się, że korzystanie z masowej usługi pakowania u hurtownika może zmniejszyć atrakcyjność wyglądu towaru. Coraz więcej dystrybutorów umożliwia jednak personalizację zamawianego opakowania. Jeśli to dla Ciebie ważny aspekt, nie bój się zapytać swojego handlowego partnera o taką usługę!

Co można zyskać obniżając koszt pakowania towaru?

Obniżając koszt pakowania towaru, można osiągnąć wiele korzyści, w tym:

  • Oszczędność pieniędzy. Obniżając koszt pakowania towaru, można zmniejszyć wydatki związane z jego produkcją lub sprzedażą, co może przyczynić się do wzrostu zysków.
  • Większa atrakcyjność cenowa. Taniej zapakowany produkt można zaoferować w niższej cenie. A niska cena może przyciągnąć klientów.
  • Większa wydajność. Optymalizując koszty pakowania towaru, można zwiększyć wydajność procesu produkcji lub sprzedaży, co przyczyni się do wzrostu efektywności biznesu.
  • Mniejsze ryzyko. Obniżając koszt pakowania towaru, można zmniejszyć ryzyko związane z jego produkcją lub sprzedażą, na przykład poprzez redukcję ilości odpadów lub poprawę bezpieczeństwa.
  • Poprawa wizerunku. Zmniejszając koszty pakowania towaru, można także pokazać, że firma dba o środowisko i efektywność biznesu, co może poprawić jej wizerunek w oczach klientów oraz pozostałych interesariuszy.

 

Planujesz hurtowy zakup żywności? Skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie najlepszą na rynku ofertę wysokiej jakości towaru.

 

[1] https://zapakuj.to/koszty-opakowania/

[2] https://www.opako.com.pl/blog/7-sposobow-na-obnizenie-kosztow-pakowania

[3] https://www.e-opakowania.info/65-urzdzenia-pakujce

[4] https://www.industrialpackaging.com/blog/food-packaging-machine-cost

[5] https://paptic.com/blog/5-facts-about-recycling-of-packaging-materials/