Przekąski stanowią nieodłączny element naszej codziennej diety. To nie tylko sposób na zaspokojenie głodu, ale także sposób na dostarczenie organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Chętnie sięgają po nie zarówno dzieci, jak i dorośli. Dlatego też branża handlu przekąskami jest jedną z najszybciej rozwijających się na rynku spożywczym. Nowe trendy w hurtowym handlu przekąskami wprowadzają innowacyjne pomysły i kierunki, które kształtują przyszłość tej branży.

Z jakimi zjawiskami możemy spotkać się w ostatnim czasie?

Nowe trendy w hurtowym handlu przekąskami

Handel hurtowy przekąskami to dynamicznie rozwijająca się branża, która podlega ciągłym zmianom. Wpływ na to mają zarówno czynniki ekonomiczne, jak i społeczne. W ostatnich latach na rynku przekąskowym można zaobserwować kilka kluczowych trendów, które mają znaczący wpływ na funkcjonowanie zarówno hurtowników, jak i producentów. Z jednej strony, muszą się oni dostosować do nowych preferencji konsumentów, z drugiej – spełniać wszystkie formalne warunki i dbać o konkurencyjność swoich produktów. 

Przekąski w ostatnich latach i tak przeszły niemałą ewolucję. Na rynku pojawiło się wiele nowych produktów, co związane było zarówno ze zmieniającymi się trendami żywieniowymi, jak i walką producentów o stworzenie konkurencyjnej i wyróżniającej się oferty. O zmianie nawyków żywieniowych konsumentów świadczyć może chociażby badanie IPSOS, przeprowadzone na zlecenie sieci handlowej Biedronka. Wynika z niego, że choć konsumenci spożywają coraz większe ilości żywności, to przykładają uwagę do jej jakości: sprawdzają składy, starają się rezygnować z tłuszczu i cukrów [1]. Zmiany te nie pozostały bez wpływu na rynek przekąsek, nie da się jednak ukryć, że mimo nowych wyzwań ostatnie lata okazywały się korzystne dla producentów. Wzrost popularności przekąsek dał się zauważyć chociażby w trakcie pandemii: obawy o dostępność produktów, tendencje do „podjadanie w domu” (czasami wynikająca „z nudów”), połączone później z obawami dotyczącymi inflacji i wzrostu cen produktów skłaniały konsumentów to planowania zakupów oraz robienia ich w większej ilości. Wedle szacunków, trend włączania przekąsek do codziennej diety ma utrzymać się w kolejnych miesiącach albo nawet i latach [2].

A zatem, jakie trendy w handlu przekąskami mogą być istotne w najbliższym czasie?

Zdrowe przekąski i dieta świadoma

Wraz z rosnącą świadomością zdrowotną społeczeństwa, rośnie popyt na zdrowe przekąski [3]. Klienci zaczynają unikać produktów o wysokiej zawartości cukru, soli i sztucznych dodatków. W hurtowym handlu przekąskami można zauważyć wzrost popularności produktów naturalnych, niskokalorycznych, bogatych w błonnik, witaminy i składniki mineralne. Takie produkty znajdują zastosowanie nie tylko w diecie codziennej, ale także w dietach specjalistycznych, takich jak wegańska, wegetariańska czy bezglutenowa. 

W odpowiedzi na te potrzeby hurtownicy oferują coraz szerszy wybór przekąsek zdrowych, takich jak:

  • orzechy i nasiona;
  • suszone owoce i warzywa;
  • produkty zbożowe z pełnego przemiału;
  • przekąski nabiałowe;
  • przekąski roślinne.

Już teraz zauważalna jest także zwiększona popularność przekąsek wegańskich i wegetariańskich. Coraz więcej osób rezygnuje z mięsa lub produktów pochodzenia zwierzęcego, co powoduje wzrost zapotrzebowania na tego typu produkty. Niemniej jednak, nawet osoby regularnie spożywające mięso coraz częściej sięgają po zdrowe, warzywne i owocowe smakołyki [4]. Hurtownicy oferują szeroki wybór przekąsek wegańskich i wegetariańskich, takich jak:

  • chipsy z warzyw;
  • batony zbożowe z owocami i orzechami;
  • humus;
  • falafele;
  • tofu.

Eksperymentalne smaki i regionalne inspiracje

Choć nadal częstym wyborem konsumentów są przekąski takie jak chipsy, paluszki i kabanosy [5], to równocześnie zauważalny jest wzrost zainteresowania zupełnie nowymi produktami. Branża zaczęła eksperymentować z różnorodnymi smakami, łącząc tradycyjne składniki w zaskakujący dla konsumenta sposób. Pojawiają się również przekąski inspirowane kuchniami różnych regionów świata. W hurtowym handlu przekąskami można znaleźć takie perełki jak chipsy z solą himalajską, nachos z dodatkiem guacamole czy paluszki sezamowe z orientalnymi przyprawami.

Jeśli chodzi o preferencje konsumentów, to zauważyć można dwa trendy: z jednej strony są oni zainteresowani innowacjami, nowymi smakami oraz połączeniami smaków, z drugiej – chętnie stawiają na znane sobie produkty, tradycyjne smaki, nierzadko znane im jeszcze z czasów dzieciństwa. W związku z powyższym producenci wdrażają do swojej oferty produkty stanowiące połączenie tradycyjnych receptur z nowymi smakami, co ewidentnie spotyka się z pozytywnym odbiorem klientów [6]. Można się zatem spodziewać, że w handlu hurtowym coraz częściej pojawiać się będą tradycyjne przekąski wzbogacone o egzotyczne smaki.

Opcje bezglutenowe 

Z uwagi na rosnącą liczbę osób cierpiących na alergie pokarmowe, produkty bezglutenowe i bez alergenów zyskują na popularności. Branża handlu przekąskami szybko reaguje na te potrzeby, oferując coraz szerszą gamę produktów dostosowanych do różnych diet. W hurtowym handlu można znaleźć przekąski nie tylko bezglutenowe, ale także bez orzechów, soi, jajek czy laktozy. Niegdyś osoby z nietolerancjami pokarmowymi napotykały spory problem ze znalezieniem odpowiednich produktów dla siebie, obecnie producenci zauważyli ich potrzeby, co spotyka się z pozytywnym odbiorem i zainteresowaniem konsumentów. Można podejrzewać, że oferta przekąsek bezglutenowych i wolnych od niektórych alergenów będzie się jedynie powiększać [7].

Zrównoważone opakowania i ekologia

W dobie rosnącej świadomości ekologicznej, klienci coraz częściej zwracają uwagę na opakowania produktów spożywczych. W hurtowym handlu przekąskami pojawia się trend do wprowadzania opakowań biodegradowalnych, wielokrotnego użytku oraz opakowań wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu. Firmy skupiają się na minimalizowaniu negatywnego wpływu na środowisko, co staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór produktów przez klientów hurtowych [8].

Innowacje technologiczne i automatyzacja

Wprowadzanie innowacyjnych technologii w produkcji przekąsek staje się standardem. Automatyzacja procesów produkcji pozwala na zwiększenie wydajności i jakości produktów. Technologie te obejmują m.in. nowoczesne linie produkcyjne, pakowarki, a także systemy kontroli jakości oparte na sztucznej inteligencji. Wpływ nowoczesnych procesów może wpływać na usprawnienie pracy zarówno producentów, jak i hurtowników i dostawców, a konkurencja na rynku może wywierać presję wymuszającą na przedsiębiorcach inwestowanie w nowoczesne rozwiązania technologiczne.

Rozwój handlu online

Handel online to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki. Coraz więcej osób robi zakupy spożywcze przez Internet, co powoduje wzrost zapotrzebowania na usługi hurtowników internetowych. Hurtownicy oferują szeroki wybór przekąsek, które można zamówić przez Internet i odebrać w sklepie lub otrzymać pod wskazany adres. Jak pokazują statystyki, handel e-commerce (mimo iż nie sprzyja on zakupom impulsywnym) w latach 2019-2022 wykazał wzrost w rynku o przeszło 2 punkty procentowe, osiągając prawie 6% sprzedaży przekąsek w skali światowej [2].

Możliwość przedstawienia swojej oferty w sieci daje hurtownikom szansę na pozyskanie nowych, także zagranicznych klientów. Dlatego hurtownicy, którym zależy na poszerzeniu grupy swoich klientów, powinni stworzyć sprawny i intuicyjny sklep internetowy zawierający szeroki wybór produktów, przejrzysty system zamówień oraz wygodną formę płatności.

Podsumowanie

Nowe trendy w hurtowym handlu przekąskami odzwierciedlają rosnącą świadomość konsumentów na temat zdrowia, ekologii oraz różnorodności smaków. Producentów zachęca się do inwestowania w ekologiczne opakowania, rozwijania linii produktów zdrowych i dostosowanych do różnych diet, a także wykorzystywania nowoczesnych technologii w procesie produkcji. Branża handlu przekąskami jest dynamiczna i zorientowana na innowacje, co sprawia, że przyszłość tego sektora wydaje się obiecująca.

 

Źródła:

[1] https://www.horecatrends.pl/trendy/119/zwyczaje_zywieniowe_w_polsce_jak_zmienialy_sie_przez_ostatnie_25_lat,9645.html

[2] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/5-globalnych-trendow-w-przekaskach-ktore-zmienia-rynek-zywnosci,115974.html

[3] https://wizaz.pl/styl-zycia/zdrowe-przekaski-co-mozesz-bezpiecznie-podjadac-miedzy-posilkami-380411-r1/

[4] https://hurtidetal.pl/article/art_id,39819-61/przekaski-w-roznych-odslonach/

[5] Ibid.

[6] https://www.foodbusinessnews.net/articles/23966-special-report-snack-flavor-trends

[7] https://bezglutenowamama.pl/bezglutenowe-zakupy-w-markecie-dino-2021-r

[8] https://www.easyngreen.com/how-wholesale-biodegradable-options-are-changing-the-food-industry.html