Towar, którego wyprodukowano za dużo może zalegać na półkach magazynowych, co z kolei przyczynia się do braku miejsca na inne produkty. Konieczność wynajmu dodatkowej przestrzeni sprawia, że rosną koszty. To wpływa negatywnie na rozwój firmy i możliwości poszerzania oferty. Wielu przedsiębiorców decyduje się więc na sprzedaż nadwyżek.
Czym są i jak powstają nadwyżki magazynowe?
Nadwyżki mogą powstawać nawet w bardzo dobrze prosperującej firmie. Jest to zjawisko dość powszechne w przemyśle odzieżowym i obuwniczym, gdy dane akcesoria lub modele ubrań nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem klientów. Wtedy zazwyczaj trafiają do magazynów. Co więcej, produkcja ubrań jest tania w stosunku do ceny zbytu, więc producenci często decydują się na wytworzenie większej ilości produktów. Jest to bardziej opłacalne niż wyprodukowanie niewystarczającej liczby towaru, aby zaspokoić popyt.
W branży odzieżowej często przyczyną powstawania nadwyżek magazynowych jest moda i podążanie za trendami. W każdym sezonie producenci starają się zapewnić swoim klientom coś nowego, co skutkuje tym, że stare kolekcje wychodzą z oferty. Podobnie bywa w przypadku telefonów czy innego typu urządzeń elektrycznych, gdyż co roku wprowadzane są nowe technologie, a te sprzed kilkunastu miesięcy stają się mniej atrakcyjne.
Na powstawanie nadwyżek mogą także wpłynąć:
- zmiany sytuacji gospodarczej,
- ewolucja przyzwyczajeń konsumenckich,
- błędy marketingowe czy magazynowe,
- zmiany przepisów.
Zarabianie na nadwyżkach produkcyjnych
Nadwyżki bywają bardzo uciążliwe nie tylko z powodu zalegania na półkach. Wstrzymują one także produkcję – fabryki nie mogą wytwarzać nowych produktów, jeśli nie ma ich gdzie przechowywać. Ponadto środki przeznaczone na wyprodukowanie towarów, które później nie zostaną sprzedane nie wracają do producenta.
Takie towary można próbować sprzedać po obniżonej cenie. Bardzo atrakcyjna promocja sprawi, że nawet produkty z pewnymi wadami i uszkodzeniami wzbudzą zainteresowanie klientów. Takie działania są jednak opłacalne tylko wtedy, gdy w krótkim czasie pozwalają oczyścić magazyn. W przeciwnym wypadku sprzedawca cały czas będzie ponosił koszty związane z magazynowaniem. Wprowadzenie promocji i zarządzanie marketingiem także kosztują, więc jeśli towar nie sprzeda się szybko straty finansowe mogą okazać się dotkliwe.
Jeśli przedsiębiorstwo nie jest w stanie poradzić sobie z tym problemem we własnym zakresie istnieją inne rozwiązania.
Sprzedaż w outletach
Wiele firm decyduje się na prowadzenie outletów, gdzie sprzedają produkty, których nikt nie kupił gdy były dostępne w ofercie. Ich ceny są wtedy zazwyczaj dużo niższe. Jest to dobry i skuteczny sposób na pozbycie się nadwyżek magazynowych, jednak ma także kilka wad. Chcąc otworzyć dodatkowy sklep konieczne jest wynajęcie lokalu, zatrudnienie obsługi i opłacenie rachunków, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Może zdarzyć się, że zysk który wpłynie ze sprzedaży produktów z outletu nie będzie wystarczający, aby je pokryć. Podjęcie się takiej formy sprzedaży nadwyżek powinno być decyzją dokładnie przeanalizowaną pod wieloma względami.
Sprzedaż produktów odpowiednim przedsiębiorstwom
Na rynku funkcjonuje wiele firm zajmujących się skupem towarów zalegających w magazynach. Decydując się na taką współpracę można pozbyć się produktów zarówno w momencie likwidacji przedsiębiorstwa, jak i gdy po zakończeniu okresu sprzedażowego w przestrzeni magazynowej pozostaną towary, których sprzedaż w przyszłości będzie trudna do zrealizowania.
Decydując się na takie rozwiązanie nie tylko można pozbyć się nadwyżek produkcyjnych, ale także nie ponosi się żadnych dodatkowych kosztów związanych z ich samodzielną sprzedażą. Ich szybkie zbycie daje możliwość na kontynuowanie działalności, poszerzanie oferty poprzez wprowadzanie nowych produktów, a tym samym większe perspektywy rozwojowe. Pozwala to na utrzymanie lepszej płynności finansowej, skuteczne zarządzanie zapasami oraz stanem magazynu i optymalizację asortymentu. Skup dotyczy ilości hurtowych, a więc w przypadku nawet bardzo dużych nadwyżek przedsiębiorca może liczyć na pomoc i zapewniony transport.
Wadą takiego rozwiązania jest fakt, że wymaga ono obniżenia cen towarów nawet do niższego poziomu niż w przypadku sprzedaży w outlecie; ostatecznie natomiast może okazać się bardziej opłacalne. Producent odzyskuje przynajmniej część środków zainwestowanych w wytworzenie produktów, co nie jest pewne w przypadku pierwszego rozwiązania. Przestrzeń magazynowa jest zwalniania niemal natychmiast, gdy tylko nawiąże się współpracę z odpowiednią firmą. To powoduje, że automatycznie koszt utrzymania magazynu spada. Nie trzeba także zatrudniać dodatkowych pracowników czy wynajmować nowego lokalu. Nie ma również potrzeby oczekiwania, aż klient zechce kupić daną rzecz oraz zabiegania o jego zainteresowanie.
Wysokość zarobku przy wyborze tej opcji zależy od kilku czynników:
- rodzaju towaru – jeśli firma będzie w stanie z łatwością sprzedać produkt, gdyż jest on interesujący i może zaciekawić potencjalnego klienta będzie wyceniony wyżej,
- wad i uszkodzeń – towary składowane w magazynach mogą ulegać zniszczeniu; jeśli są one wadliwe to automatycznie ich wartość jest niższa,
- jakości produktów – wyroby bardziej ekskluzywne będą w stanie przynieść większy zysk, zarówno firmie skupującej, jak i przedsiębiorstwu, które zdecyduje się na oddanie ich w jej ręce. Znacznie łatwiej sprzedać produkty markowe, nawet jeśli ich jakość nie jest zbyt wysoka lub posiadają uszkodzenia.
Firmy zajmujące się skupem przyjmują różnego typu produkty: z branży obuwniczej, odzieżowej, chemicznej, kosmetycznej i wielu innych.
Nadwyżka magazynowa a podatek
Swego czasu wywiązał się spór pomiędzy przedsiębiorcami i organami podatkowymi. Pierwsi uważali, że nadwyżki produkcyjne są neutralne podatkowo, więc nie powinien istnieć obowiązek zapłaty podatku. Drudzy natomiast byli zdania, że produkty zalegające w magazynach są przychodem podlegającym opodatkowaniu. Ostatecznie sąd opowiedział się po stronie organów podatkowych i wydał wyrok niekorzystny dla przedsiębiorców, gdyż uznał, że nadwyżki stanowią dochód uzyskany nieodpłatnie. Wynika to z faktu, że przepisy odnoszące się do podatku dochodowego uznają za przychód, m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy, praw lub świadczeń. Posiadanie nadwyżek świadczy o tym, że podatnik dysponuje większą ilością towarów niż wynika to z prowadzonej ewidencji magazynowej. Należy więc uznać, że otrzymał je nieodpłatnie. Wartość takich produktów określa się w oparciu o ceny rynkowe stosowane w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, uwzględniając ich stan, stopień zużycia, czas oraz miejsce ich uzyskania.
Przedsiębiorcy nie zgadzając się z tym stanowiskiem wysunęli argument, że jeśli chodzi o nadwyżki magazynowe nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu, ponieważ brakuje podmiotu od którego jest ono uzyskiwane. Sąd uznał, że w przypadku prawa cywilnego taka zasada ma zastosowanie, jednak nie odnosi się do prawa podatkowego.
Jeśli chodzi o podatek VAT sytuacja wygląda inaczej. W zakres czynności opodatkowanych wchodzą odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju, import i eksport produktów, wewnątrzwspólnotowe nabycia oraz dostawy towarów. Nadwyżki podatkowe trudno jest podporządkować do którejkolwiek z tych czynności w związku z czym ich powstanie nie powoduje to obowiązku podatkowego.
Źródła:
https://www.odkupimy.com/nadwyzka-magazynowa/
https://www.maxx10group.pl/w-jaki-sposob-mozna-zarobic-na-nadwyzkach-produkcyjnych/
https://www.odkupimy.com/zarobic-na-sprzedazy-nadwyzek-magazynowych/
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-nadwyzka-magazynowa-a-podatek-dochodowy