Cienkie, chrupiące batoniki, sprzedawane parami w jednym opakowaniu! Te, które wynaleźli dwaj bracia, ale się pokłócili, więc trzeba było lewy i prawy produkować w oddzielnych fabrykach.

Zaraz, zaraz… ale czy to prawda, czy tylko reklama? Jesteście ciekawi prawdziwej historii batoników TWIX? Zapraszamy do lektury!

Słodkość owiana tajemnicą

O genezie i historii powstania batoników TWIX tak naprawdę niewiele można powiedzieć. Dlaczego? Bowiem owiana jest tajemnicą! A pewnych rzeczy można się tylko domyślać. Kto jednak wpadł na pomysł wynalezienia dwóch cienkich batoników kojarzących się nam wszystkim z czekoladą, ciastkiem i pysznym karmelem? Pewności tutaj nie mamy, choć o tę słodką inwencję twórczą podejrzewany jest sam Forrest Mars – syn założyciela kompanii MARS[1].

Wiadomo natomiast, że batoniki TWIX powstały w 1967 roku w Wielkiej Brytanii[2]. Od tamtego czasu nieprzerwanie wytwarzane są przez spółkę MARS Incorporated. TWIX to nic innego jak dwa cienkie herbatnikowe ciasteczka o podłużnym kształcie. Mają one 110 mm długości i pokryte są warstwą karmelu (32%) i oblane mleczną czekoladą (35%). Dlaczego są po dwa w opakowaniu? Prawdopodobnie dlatego, że są po prostu znacznie cieńsze, niż inne batony na rynku[3].

TWIX nie zawsze był TWIX-em

Dla wielu ta informacja może być szokująca! TWIX nie zawsze nosił taką nazwę. Początkowo, gdy sprzedawany był przede wszystkim na rynku Europejskim, nosił nazwę „Raider”. Batoniki funkcjonowały pod tą nazwą przez kilka dekad i zdążyły się już nawet ukorzenić w świadomości konsumentów. Dlaczego więc nastąpiła zmiana? Koncern MARS prawdopodobnie zdecydował się na nią z powodu ujednolicenia swojej strategii marketingowej w skali globalnej. Od lat 80. próbowano bowiem wprowadzić produkt na rynek amerykański. W momencie, w którym rosła jego popularność marka zdecydowała się na nową kreację i rozciągnięcie jej na wszystkie dotychczasowe rynki.

O ile w USA wprowadzenie nowego - starego batonika przebiegło dość naturalnie, o tyle w Europie nie wszyscy konsumenci byli z tego zadowoleni. I nie pomogło hasło promocyjne „Raider nazywa się teraz Twix. Poza tym nie zmieniło się nic”, które w Niemczech stało się wręcz symbolem fałszywie rozumianego ulepszania rzeczy przez nadawanie im nowych i bardziej modnych nazw[4].

A dlaczego TWIX stał się TWIX-em? To również pewna tajemnica, ale nazwa prawdopodobnie stanowi połączenie słowa „twin” (bliźniak) ze słowem „mix”, na które niegdyś twórcy kampanii reklamowej produktu kładli dość spory nacisk[2].

Rozpoznawalna kampania marketingowa

O ile poprzednie hasło marketingowe, związane ze zmianą nazwy produktu, nie zapisało się w świadomości konsumentów do końca pozytywnie, o tyle w ostatnich latach trudno odmówić marce skutecznej kampanii reklamowej, która nie tylko przyciągnęła uwagę nabywców, ale przede wszystkim zdobyła jej sympatię.

W reklamie TWIXA w zabawny sposób została przedstawiona zmyślona historia batona. Opisuje ona historię dwóch mężczyzn, będących prawdopodobnie braćmi lub przyjaciółmi – Seamus’a i Ear’la. Są oni przedstawieni jako twórcy batoników. Jednakże podczas otwarcia fabryki i przełamywania batona na pół pokłócili się o władzę nad swoim biznesem. W efekcie konfliktu wybudowali obok siebie dwie bliźniacze fabryki, w której produkowali identyczne batoniki. Ze względów logistycznych fabryki posiadały jeden podjazd, a dwa batoniki (czyli legendarny prawy i lewy TWIX) trafiały razem do jednego opakowania.

Zastosowana w tej reklamie technika nosi nazwę „Brand story” (historia marki). Dzięki jej lekko ironicznemu, zabawnemu i barwnemu przedstawieniu okazała się chwytliwa i zdobyła sympatię widzów  w każdym wieku. No i oczywiście zapoczątkowała poważną dyskusję na temat tego, który TWIX smakuje lepiej – lewy, czy prawy?

 

Chcesz złożyć zamówienie na słodycze? Skontaktuj się z nami, a przygotujemy ofertę specjalnie dla Ciebie!

 

[1] https://www.snackhistory.com/twix/

[2] https://wynalazki.andrej.edu.pl/wynalazki/11-b/1312-baton

[3] https://pl.wikipedia.org/wiki/Twix

[4] Ibid.