Kilka słów o najpopularniejszych markach czekolad

Lotte Wedel Sp. z o. o. (niegdyś E. Wedel) to najstarsza w Polsce fabryka czekolady założona w 1851r. przez Niemca, Karola Wedla. Mimo siedziby głównej w Warszawie, od 10 lat jej właścicielem jest japońsko-koreański koncern. W latach 30. XX wieku marka była już sławna na cały świat. Słodycze sygnowane słynnym E. Wedel można było znaleźć m.in. we Lwowie, Wilnie, Paryżu, a także w wielu miastach Japonii. Po II Wojnie Światowej firma rozszerzyła swoją działalność na wszystkie kontynenty. Spółka przeszła nacjonalizację, kilka prywatyzacji, aż w 97’ przejęła ją PepsiCo. Dwa lata później prawa do marki miało już Cadbury, a w 2010r. przeszła na stałe w ręce Lotte Group. W ofercie Wedla są m.in. ptasie mleczka, wafle, cukierki, żelki, praliny, lody, batoniki, kakao, chałwa, sezamki i oczywiście czekolady.

Milka to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek europejskich wyrobów czekoladowych, należąca do amerykańskiego koncernu Mondelēz International. Firma powstała w 1903r. jako Kraft Foods. Przez krótką chwilę – w 2010r. – była właścicielem E. Wedel. Niestety, zmuszona była sprzedać znaną markę spożywczą za sprawą decyzji Komisji Europejskiej. Mondelēz posiada w Polsce 7 zakładów produkcyjnych, z czego za produkcję czekolady odpowiadają podmioty zlokalizowane w Skarbimierzu, Jankowicach oraz Bielanach Wrocławskich. Sama nazwa Milka powstała na bazie kombinacji słów Milch i Kakao, czyli z niemieckiego mleko i kakao.

Skład najpopularniejszych czekolad obu marek

Badania konsumenckie wykazały, że najpopularniejszą czekoladą w Polsce, jeśli chodzi o smak, jest czekolada mleczna. Zaraz po niej jest czekolada gorzka. Jeśli chodzi o tą pierwszą, skład w przypadku obu marek jest do siebie zbliżony. Rozwiązanie Wedla bazuje na mleku pełnym, zaś konkurencyjne na odtłuszczonym. Drugą kluczową różnicą jest forma orzechów – E. Wedel dodaje do swoich wyrobów miazgę z orzechów laskowych, zaś Milka pastę. Poza tym w obu przypadkach powtarzają się: cukier, tłuszcz kakaowy oraz miazga kakaowa, serwatka w proszku, laktoza i białka mleka, emulgator i aromat. Czekolada Wedlowska ma niewiele więcej kcal – 540/100g.

Upodobania polskich konsumentów

Jak można zauważyć, obie czekolady są do siebie bardzo podobne. Stąd też zainteresowanie oboma produktami jest praktycznie takie samo. E. Wedel zdominował ponad 20 proc. rynku, Milka niewiele mniej. Do najpopularniejszych smaków należą: czekolada mleczna (73 proc.), gorzka (20 proc.) oraz biała (3,4 proc.). Chociaż wydaje się, że Polacy jedzą dużo słodkości, średnie roczne spożycie słodyczy w naszym kraju jest kilkukrotnie mniejsze, aniżeli w innych państwach Europy Zachodniej. Dla przykładu, Polak spożywa do 3,5kg słodkich produktów rocznie (z czego 1,7kg to czekolada), Brytyjczyk natomiast prawie 10kg. Ciekawostką jest, że statystyczny Polak wydaje rocznie około 200zł na słodycze.

Jeśli chodzi o cały rynek słodyczy, Milka w większym stopniu przypadła do gustu naszym rodzimym konsumentom. Biorąc pod uwagę wyłącznie czekoladę, kraj zdominowany został przez E. Wedel. Może to wynikać ze swojego rodzaju przywiązania do tradycji. Jakby nie patrzeć, obecnie azjatycka marka ma polskie korzenie.