Czysta etykieta to stosunkowo nowe oznaczenie, które niedawno zaczęło się pojawiać na produktach spożywczych. Powstało ono w związku z zainteresowaniem, jakie klienci zaczęli przejawiać pod kątem składu produktów. Czysta etykieta jest wyrazem świadomości konsumenckiej i świadomego dbania o własne zdrowie – trendu, który rozpoczął się jakiś czas temu i wciąż nabiera rozpędu.
Czym dokładnie są produkty z „czystą etykietą” oraz dlaczego warto rozważyć zakup takiej żywności u hurtownika?
Czym jest „czysta etykieta”?
W obecnych czasach wybór produktów (nie tylko spożywczych) na rynku jest ogromny – można czasem odnieść wrażenie, że nieograniczony. Konsumenci wykazują różne wzorce i preferencje pod względem wyboru produktów. Spora ich grupa nie zwraca uwagi na jakość żywności ani dokładny skład produktu – liczą się dla nich inne aspekty (takie jak chociażby niska cena, dobry smak, łatwa dostępność towaru). Nie mniejsza jest jednak inna grupa konsumentów, która do zakupu żywności podchodzi w sposób bardzo świadomy, zwracając szczegółowo uwagę na to, co kupują i jaki to ma skład. To właśnie dla tych drugich powstał certyfikat czystej etykiety.
Czym on dokładnie jest? W skrócie można powiedzieć, że jest to symbol zarezerwowany dla produktów naturalnych, które mają możliwie krótki skład i nie zawierają konserwantów, ulepszaczy, wzmacniaczy smaku, stabilizatorów oraz innych substancji chemicznych. Dozwolone są tylko naturalne dodatki (takie jak witamina C, ocet czy kwas cytrynowy), ale tylko w sytuacjach, gdy ich dodanie konieczne jest do wytworzenia produktu [1].
Producenci zauważyli, że coraz większa grupa konsumentów zaczyna domagać się zarówno naturalnych składów, jak i czytelnych etykiet spożywczych. Obecnie, za produkty z „czystą etykietą” uważa się żywność, która:
- Jest znana (stworzona z rozpoznawalnych składników pochodzenia naturalnego, które nie były modyfikowane genetycznie i są wolne od sztucznych dodatków);
- Jest uznawana za zdrową, czyli posiada zredukowaną zawartość tłuszczu, cukru i soli oraz nie zawiera alergenów;
- Jest produkowana w sposób odpowiedzialny – czyli przyjazny dla środowiska. Optymalnie jest, aby żywność produkowana była lokalnie, w drobniejszych zakładach przemysłowych, w których dba się o środowisko naturalne oraz dobrostan zwierząt hodowlanych [2].
„Czysta etykieta” nie jest oficjalnym, usankcjonowanym prawnie ruchem, niemniej jednak jej wpływ na wybory konsumentów jest zauważalny. Tendencje do „skracania” etykiet produktów i oczyszczania żywności z ulepszaczy pojawiła się w Wielkiej Brytanii około 1990 roku i od tamtego czasu nieustannie ewoluuje [3].
Jak wygląda „czysta etykieta”?
Jako, że oznaczenie „czystej etykiety” nie jest oficjalnie usankcjonowane przez przepisy prawa, może ono przybierać różne formy, a za jego przyznanie odpowiedzialne są m.in. Stowarzyszenia czy Fundacje zajmujące się jakością żywności. Pewne jest jedno: znak czystej etykiety powinien być czytelny, dobrze kojarzony i zauważalny. Może mieć zarówno formę napisu, jak i symbolu graficznego (przedstawiającego np. kroplę lub listek). Producenci nierzadko decydują się także na zamieszczenie dodatkowej informacji w postaci czytelnej treści, która podkreśla, że ich produkt nie zawiera ulepszaczy, stabilizatorów, wzmacniaczy smaku, konserwantów czy innych związków chemicznych [1].
Oczywiście, poza informacjami o naturalnym składzie produktu, każdy z producentów musi zamieścić jeszcze inne dane na temat sprzedawanej przez siebie żywności, co już stanowi wymóg narzucany przez przepisy prawne. Na ten temat więcej pisaliśmy w naszych wcześniejszych artykułach:
Jak „czysta etykieta” wpływa na decyzje konsumenckie?
Z badań naukowych, przytaczanych przez dr hab. Inż. Marlenę Piekut z Politechniki Warszawskiej wynika, że konsumenci postrzegają składniki w żywności w ramach dwóch „przeciwstawnych kategorii”. Jedną z nich są składniki „znane” i „naturalne”, czyli dobre oraz składniki „nieznane” i „syntetyczne”, czyli złe [2].
Według innych badań, prawie połowa konsumentów przyznaje, że dostępność czytelnie wyróżnionych składników produktu bezpośrednio wpływa na ich decyzje zakupowe, a nawet są w stanie zapłacić za taki produkt wyższą cenę, gdyż budzi on ich większe zaufanie [3]. Można podejrzewać że w kolejnych latach wpływ „czystej etykiety” na wybory konsumentów będzie tylko wzrastał. Wynika to z rosnącej świadomości konsumentów dotyczących produkcji żywności, wpływu pokarmów na zdrowie człowieka oraz zainteresowania w świadomym układaniu diety. Trend „zdrowego i świadomego odżywiania” pojawił się już kilka lat temu, a Internet i media społecznościowe stale przyczyniają się do jego dalszego szerzenia i rozwoju.
Dlaczego warto kupić produkty z czystą etykietą od hurtownika?
Jeśli prowadzisz sprzedaż detaliczną produktów spożywczych to powinieneś rozważyć hurtowy zakup żywności oznaczonej certyfikatem czystej etykiety. Pozwoli Ci to wprowadzić do swojej oferty nowe, wysokiej jakości produkty, które mogą wzbudzić zainteresowanie Twoich klientów. Wprowadzenie nowych produktów spożywczych możesz połączyć z małą kampanią marketingową, w ramach której uwidocznisz półki lub stoiska sklepowe z nowymi produktami, wprowadzając do swojej przestrzeni handlowej banery z hasłami takimi jak „zdrowa żywność”, „żywność ekologiczna”, „jedz świadomie” itd. Z pewnością zwróci to uwagę Twoich klientów i zmusi ich do refleksji.
A dlaczego warto korzystać z usług hurtowników przy zakupie ekologicznej żywności? Po pierwsze, dokonując większego zakupu możesz liczyć na korzystniejszą ofertę cenową. A korzystna cena zakupu to pierwszy krok do większego zysku na sprzedaży detalicznej. Po drugie, więksi i godni zaufania hurtownicy zazwyczaj oferują szerszy wybór produktów, co i Tobie pozwoli na dywersyfikację oferty przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów i procedur logistycznych.
Jeśli możemy coś doradzić, to nie bój się współpracy z zagranicznymi hurtowniami: często mogą one zaoferować ciekawe, lokalne produkty w bardzo atrakcyjnych cenach. Przed ostateczną decyzją o współpracy sprawdź jednak, z jaką firmą masz do czynienia. Dystrybutor powinien oferować zaawansowaną pomoc w procedurach celno-logistycznych oraz posiadać zaplecze, które pozwoli na właściwe przechowywanie i transport produktów spożywczych.
Chcesz złożyć zamówienie na ekologiczną europejską żywność? Skontaktuj się z nami, a omówimy szczegóły współpracy.
Materiały źródłowe:
[1] https://www.randi.pl/czysta-etykieta-dlaczego-warto-zamieszczac-to-oznaczenie-na-produktach
[2] https://www.forummleczarskie.pl/raporty/1317,czysta-etykieta-czysta-etykieta-bardzo-pozadana
[3] Ibid.