Słodycze w życiu wielu ludzi spełniają niezwykle istotną rolę. Czekoladki, cukierki i praliny pomagają w trudnych chwilach. Są w stanie w jednej chwili poprawić nastrój i sprawić, że zapomni się o problemach. Podobne zadanie miały 20, 50, a nawet 100 lat temu.
Przyjrzyjmy się najpopularniejszym słodkościom, które nie straciły swojej popularności z upływem lat.
Modne marki z długoletnią historią
Mimo wielu lat obecności na rynku niektóre marki wciąż cieszą się ogromnym powodzeniem. Jedną z najpopularniejszych jest Milka, która istnieje już ponad 100 lat. Czekolada wymyślona przez szwajcarskiego cukiernika, szybko podbiła serca konsumentów. Początkowo, tak jak do wszystkich czekolad, nie dodawano do niej mleka, więc miała o wiele ciemniejszy kolor niż dziś i nieco cierpki smak. Mleko zaczęto wykorzystywać dopiero w latach 90. XIX wieku. Łaciata krowa na opakowaniu istniała od samego początku, ale kolor fioletowy dodano w 1973 roku. Milka w latach 60. była liderem na niemieckim rynku. W pewnym momencie połączyła się z firmą Tobler, a nieco później z producentem kawy Jacobs. W latach 90. całość wykupił Kraft Foods.
Kolejnym gigantem na rynku słodkości, istniejącym już ponad 100 lat jest Cadbury, który początkowo zajmował się produkcją herbaty, kawy i napojów czekoladowych. W XIX wieku otrzymał od brytyjskiej królowej status dostawcy królewskiego dworu. Czekolada pod logiem tej marki pojawiła się w 1849 roku. Na początku XX wieku kolejny rodzaj tego przysmaku zdobył uznanie rzeszy smakoszy. W 1969 roku marka połączyła siły z firmą Schweppes, a w 2010 została przejęta przez Kraft Foods.
Produkcją czekolady, batonów i innych przysmaków od wielu lata zajmuje się także firma Nestle, powstała w latach 60. XIX wieku. Pod koniec tego stulecia miała już 20 fabryk i działała niemal na wszystkich kontynentach. Wielkim sukcesem było pojawienie się nowej linii produktów – Nescafe. Pod koniec lat 20. XX wieku Nestle rozpoczęła produkcję czekolady. Wprowadzała w tej sferze wiele innowacji – czekoladę białą czy z pęcherzykami powietrza i miodem.
Kultowe polskie słodycze, na które moda nie przemija
Marek słodyczy, które przez wiele lat cieszą się ogromną popularnością nie brakuje także w Polsce. W czasach dwudziestolecia międzywojennego powstało Ptasie Mleczko firmy Wedel. Po ogromnym sukcesie tego przysmaku, w latach 50. inne firmy zaczęły wytwarzać produkty pod tą samą nazwą. Od paru lat prawo do niej posiada ponownie tylko Wedel.
Mówiąc o polskich słodyczach nie można pominąć Delicji. Kto choć raz nie zastanawiał się czy zjeść ciastko normalnie czy zacząć od biszkoptu a na koniec delektować się galaretką? Ciastka są obecne na polskim rynku od lat 70. XX wieku, a ich popularność wcale nie maleje.
Polacy wręcz przepadają za różnego typu waflami, więc nie ma się co dziwić, że batony Prince Polo odniosły tak duży sukces. Może to mieć związek z czasami PRL-u, kiedy wafle były jednym z najlepiej dostępnych produktów i można było z nich przyrządzić wiele deserów. Prince Polo produkowany jest od lat 50. ubiegłego wieku.