Wódka to najpopularniejszy wysokoprocentowy napój alkoholowy na świecie. Składa się on z destylatu alkoholowego rozcieńczonego z wodą w stosunku dwóch do trzech. Niegdyś stosowano ją do celów medycznych oraz produkcji perfum.
Współcześnie spożywa się ją dla przyjemności – samą bądź w formie kolorowego drinka. Po wynalezieniu w 1831 roku kolumn do destylacji, smak wódki znacząco się poprawił. W Polsce sięgają po nią zarówno mężczyźni, jak i kobiety – niezależnie od wieku.
Jako czwarty co do wielkości rynek wódki na świecie możemy pochwalić się szerokim spektrum rozwiązań wysokoprocentowych na sklepowych półkach – również klasy Premium oraz Super-Premium.
Rodzaje wódki
Najogólniejszy podział uwzględnia wódki czyste oraz wódki gatunkowe – zawierające dodatkowo wyciągi roślinne, olejki zapachowe oraz cukier.
Tytułowa klasyfikacja trunków wysokoprocentowych: Standard, Premium oraz Super-Premium dotyczy rozwiązań czystych. Dodatkowo można ją poszerzyć o wódki Wyborowe oraz Luksusowe.
Wódki czyste Zwykłe – powstają na bazie spirytusu rektyfikowanego rozcieńczonego z wodą.
Wódki czyste Wyborowe – powstają w procesie dwukrotnej destylacji.
Wódki czyste Luksusowe – powstają w procesie wielokrotnej destylacji.
Wódki czyste Premium oraz Super-Premium – powstają w procesie wielokrotnej destylacji oraz filtracji.
Zwykłe, Wyborowe oraz Luksusowewódki można zaliczyć do trunków typu Standard. Te stosunkowo niedrogie napoje, charakteryzują się dość powszechnym smakiem. Nierzadko wytwarzane z melasy, destylowane „na szybko” i poddawane ciężkiej destylacji nie przypadną do gustu wyrafinowanemu podniebieniu.
Wyborowe i Luksusowe wódki niekiedy kryją w sobie perełki produkowane na bazie jęczmienia (lekkie, rześkie, suche), żyta (nieco słodsze), pszenicy (bogato teksturowane) i ziemniaków (o specyficznej, kremowej konsystencji).
Najlepsze, a zarazem najdroższe alkohole znajdują się w klasie Premium i Super-Premium. Wódki te mogą pochwalić się nietypowymi składnikami, oryginalnymi metodami produkcji bądź niezwykłym pochodzeniem wody, którą są rozcieńczane. Wyróżnia je także charakterystyczne opakowanie oraz oznakowanie.
Przyjęło się, że czym droższy alkohol, tym wyższa jego klasa Premium. Nie ma jednak żadnych ścisłych ram, w których można byłoby zamknąć poszczególne wódki. Wpływ na cenę ma nie tyle co smak trunku, ale przede wszystkim marketing i branding. Odpowiednio dobrana firma reklamowa gwarantuje danej marce zainteresowanie, które może pomóc jej „przeskoczyć” z klasy do klasy. Przykładem polskiej wódki Super-Premium – pierwszej rodzimej wódki posiadającej międzynarodowy status luksusu – jest Belvedere. Dla Ameryki Północnej przykładem towaru z najwyższej półki jest produkowana w Kalifornii Skyy Vodka – trunek, który stopniowo zyskuje na popularności również w Europie.