Żubrówka to produkowana w Polsce wódka destylowana na bazie żyta. W procesie jej produkcji spirytus rektyfikowany mieszany jest z wywarem turówki wonnej – charakterystycznej, długiej trawy rosnącej na dziewiczych terenach Puszczy Białowieskiej. To dzięki niemu klasyczna Żubrówka posiada charakterystyczny, lekko żółtawy kolor oraz wyróżniający się smak i aromat. Co więcej, każda oryginalna butelka Żubrówki posiada w środku źdźbło turówki – jest ono odpowiednio przycinane i ręcznie umieszczane w butelkach (jednakże pełni w nich przede wszystkim rolę dekoracyjną)[1].

Prawdziwie szlachecki smak!

Choć Żubrówka jest produktem kojarzonym przez każdego współczesnego Polaka, to jej powstanie datowane jest na… XVII w! W ciągu niespełna stu lat od swojego powstania stała się trunkiem uwielbianym przez polską szlachtę. Już wówczas rozpoczęła swoją małą ekspansję – produkowana była koło Puszczy Białowieskiej, a więc na szlaku handlowym łączącym Wilno z Krakowem.

Niemniej jednak, produkcja Żubrówki na większą skalę nastąpiła stosunkowo późno, na co złożył się dość skomplikowany proces jej wyrobu. Sposób na masową produkcję opracowała w Białymstoku firma Polmos w 1926 r. To do tej firmy do dziś należy znak towarowy „Żubrówka” i jest ona do tej pory producentem tego wyjątkowego trunku.

Żubrówka podbija świat

Można powiedzieć, że obecne czasy są dla Żubrówki okresem świetności, gdyż cieszy się ona ogromnym uznaniem nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Jak pokazują badania, Żubrówka jest najlepiej rozpoznawalną polską wódką przez obcokrajowców, a trunek z zielonym źdźbłem trawy bywa najbardziej rozchwytywanym „upominkiem z Polski” kupowanym przez podróżnych. Co więcej – nierzadko bywa (nieoficjalnym) „elementem wyposażenia” polskich placówek dyplomatycznych za granicą. Można dodać jeszcze więcej – jest też jedną z najczęściej nagradzanych na międzynarodowych festiwalach mocnych trunków – i to już od lat 60[2]!

Na światowym podium

W 2017 Żubrówka znalazła się na trzecim miejscu w światowym rankingu wódki, co podkreślił w swojej publikacji amerykański magazyn „Shanken’s Impact”. Jedynymi globalnymi markami wódki, którym Żubrówka ustępuje to Smirnoff i Absolut[3]. Potwierdza to tylko stabilną pozycję marki na wielu zagranicznych rynkach.

W których krajach „Bison Grass Vodka” wybierana jest najczęściej? Na potęgę spożywają ją Francuzi (ogólna ilość eksportu polskich alkoholi do tego kraju wynosi 4,2 mln litrów!) oraz USA. Na liście odbiorców nie brakuje jednak takich państw jak Japonia, Korea, Singapur, Wietnam, Chiny, Ekwador czy Kenia! Czy zatem Żubrówkę można kupić wszędzie? Istnieją na świecie (nawet w Europie) kraje, gdzie nie eksportuje się Żubrówki… ale to się może zmienić, bo jej producent ma apetyt na coraz większą ekspansję[3].

Dlaczego Żubrówka robi taką furorę?

W czym tkwi ten światowy fenomen Żubrówki? Przede wszystkim jest jednym z ikonicznych produktów kojarzonych z Polską. Po drugie – nie posiada ona odpowiednika pośród światowych alkoholi. To właśnie jej unikalna historia, receptura oraz wysoka jakość i wyjątkowy smak zaskarbiły sobie uznanie konsumentów na całym świecie[4]. Nic więc dziwnego, że poza samym „klasycznym” wariantem, pojawiły się nowe wersje Żubrówki: m.in. Biała, Czarna, czy wersje smakowe, których obecność jeszcze bardziej zwiększa szansę marki na dalszą ekspansję!

 

Chcesz złożyć zamówienie na Żubrówkę lub inną wódkę? Skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie specjalną ofertę!

 

[1] B. Drewnowska, Kraina pachnąca ziołami, [w:] „Rzeczpospolita (dodatek Życie Ziemi Podlaskiej)”, 19 lipca 2016, s. 5

[2] https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBubr%C3%B3wka_(w%C3%B3dka)

[3] https://forsal.pl/artykuly/1094403,eksportujemy-rekordowa-ilosc-polskich-trunkow-polskie-alkohole-wysoko-w-swiatowych-rankingach.html

[4] https://www.rynki.pl/index.php/bycie-liderem-zobowiazuje