Któż z nas nie zna fioletowego opakowania alpejskiej czekolady Milka i nie kojarzy jej aksamitnego smaku?

Milka to jedna z najlepiej rozpoznawalnych marek wyrobów czekoladowych w Europie. I choć w Polsce zagościła dopiero w 1993 r. (wcześniej można ją było dostać tylko w sklepach PEWEX)[1] to zaledwie kilka lat wystarczyło, by stała się marką mocno wpisaną w konsumencką kulturę Polaków.

Sukcesy sprzedaży i genialny marketing

Alpejska czekolada Milka to jedna z czołowych marek należących do koncernu Mondelez, który sprzedaje wyroby w 150 krajach świata, osiągając roczne przychody (2019) na poziomie 26 miliardów dolarów[2]. Wyjątkowo silną pozycję Milka posiada w Europie (skąd w końcu pochodzi), a od 2012 uznaje się ją za lidera segmentu tabliczek czekoladowych w Polsce (udziały rynkowe przekraczające 18,6% oraz 99% wspomaganej świadomości wśród konsumentów)[3].

Co stoi za sukcesem Milki? Przede wszystkim smak i jakość wyrobów, których skład uważany jest za jeden z lepszych na rynku[4]. Marka doceniana jest także za nie oszukaną komunikację marketingową i wspieranie lokalnego rolnictwa.

Mimo, iż Milka jest marką globalną (i posiada zakłady produkcyjne w różnych krajach świata, m. in. w Niemczech, Austrii, Polsce czy Brazylii), to do produkcji używa się wyłącznie alpejskiego mleka, w dodatku pochodzącego z małego alpejskiego obszaru o powierzchni 100 km2, liczącego około 800 małych gospodarstw[5]. Co więcej – każde z tych gospodarstw nie posiada więcej niż 60 krów i jest często od pokoleń prowadzone przez szwajcarskie rodziny. To właśnie to mleko odpowiada za wspaniały, aksamitny smak czekolady – wpływ na nie ma nie tylko specyficzna alpejska fauna, ale i sam fakt, że krowy dające to mleko są po prostu szczęśliwe, gdyż żyją na wolnym wybiegu i są stale pod opieką farmerskich rodzin, okazujących im odpowiednią miłość i troskę[6].

Z równą troską Milka dobiera dostawców kakao, używanego do wyrobu produktów. Od 2018 marka należy do Cocoa Life, który jest autorskim programem Mondelez International. Jego celem jest zapewnienie stabilnego łańcucha dostaw kakao oraz zapewnienie równie stabilnej przyszłości farmerom zajmujących się jego produkcją[7]. Bez wątpienia można stwierdzić, iż sposób, w jaki czekolada Milka powstaje, znacząco wyróżnia ją spośród wielu masowych producentów słodyczy.

Na popularność czekolady wpływ mają jeszcze inne kwestie – różnorodność oferowanych produktów (za wyjątkiem klasycznej mlecznej czekolady w ofercie marki znajdziemy m.in. czekoladę karmelową, truskawkową, wiśniową, orzechową czy z popularnym nadzieniem Oreo) oraz wręcz genialne kampanie marketingowe.

Realizowana w 2012 r. kampania reklamowa „Śmiało, bądźmy delikatni” spotkała się z tak pozytywnym odbiorem konsumentów (także w Polsce), że nie tylko doprowadziła do wzrostów sprzedaży czekolady, ale także do wpisania reklamy Milki do Księgi Rekordów Guinnessa[8]!

A skąd wzięła się ta fioletowa krowa?

Pierwszym skojarzeniem, jakie budzi czekolada Milka, jest fioletowa krowa, znana z opakowań i reklam. Bez wątpienia jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków w świecie czekolady. Ale skąd w ogóle wzięła się ta krowa, jak i sama Milka?

Początki Milki sięgają… epoki romantyzmu (może stąd ten rozkoszny, słodki smak?)! Produkcję najsłynniejszej alpejskiej czekolady rozpoczął w 1826 r. Philippe Suchard w szwajcarskiej miejscowości Serrieres (okolice Neuenburger). Oficjalna rejestracja nazwy „Milka’ (pochodzącej od niemieckich nazw mleka – milch i kakao – kakao) nastąpiła jednak dopiero kilkadziesiąt lat później – w 1901 r. wpisano ją do rejestru nazw towarowych cesarskiego urzędu patentowego w Berlinie.

Już wtedy etykieta czekolady miała znany nam kolor liliowy i widniała na niej rycina przedstawiająca alpejskiego pasterza w towarzystwie wypasającej się krowy. Pełna nazwa produktu, widniejąca na etykiecie, brzmiała wówczas „Milka Suchard’s. Alpen Milch Chocolade”[9].

Wraz z rejestracją produktu znacznie wzrosła sprzedaż czekolady – już w 1913 r. produkowano jej 18 razy więcej niż w roku 1890. Stałej ewolucji podlegała też etykieta Milki, zyskując przez pewien czas większy napis i wyraziste, złote litery. Dwa elementy pozostawały jednak niezmienne: fioletowy kolor tła i wizerunek pasterza w towarzystwie krowy.

Rok 1960 przyniósł pojawienie się białego napisu „MILKA” w nowej czcionce – i jest to wersja, którą znanym do dziś! Natomiast 12 lat później, w 1972 r. Agencja Young & Rubicam stworzyła fioletową krowę Milka (z opakowania zniknął natomiast wizerunek pasterza), która szybko stała się swoistym elementem czekoladowej popkultury. Do dziś ta fioletowo-biała krowa (rasy simentalskiej) na tle Alp stanowi logo firmy Milka[10].

Milka jest przykładem tego, że można połączyć lokalność produkcji z jej ogólnoświatową masowością. I co więcej – takie połączenie daje doskonały rezultat jakościowy. Marka jest też dowodem na to, że dbałość o jakość wyrobów, połączona z odpowiednimi działaniami marketingowymi przynieść może kolosalne efekty. Ku uciesze producentów Milki i konsumentów. No bo chyba każdy lubi te słodkości, pilnowane przez sympatyczną, fioletową krowę?

Chcesz złożyć zamówienie na czekoladę lub inne słodycze? Skontaktuj się z nami, a przygotujemy specjalnie dla Ciebie najlepszą ofertę na rynku.

 

[1] Ponad 111 lat historii Milka, milka.com.pl, źródło: https://www.milka.com.pl/marka/history

[2] Release Details, Mondelez International, źródło: https://ir.mondelezinternational.com/news-releases/news-release-details/mondelez-international-reports-q4-and-fy-2019-results

[3] Sukces Milki, czyli jak sprawny marketing wpływa na zwiększenie sprzedaży, Ad Monkey, źródło: https://admonkey.pl/sukces-milki-czyli-jak-sprawny-marketing-wplywa-na-zwiekszenie-sprzedazy/

[4] Czekolada mleczna – porównanie, Doktor Ania, źródło: https://doktorania.pl/czekolada-mleczna-porownanie/

[5] Pochodzenie mleka, milka.com.pl, źródło: https://www.milka.com.pl/marka/pochodzenie-mleka

[6] K. Lubianiec, Ten produkt jesz codziennie. Nie uwierzysz, jak powstaje!, Kobieta.pl, źródło: https://www.kobieta.pl/artykul/milka-skad-czekolada-milka-bierze-swoja-delikatnosc

[7] Pochodzenie kakao, milka.com.pl, źródło: https://www.milka.com.pl/marka/pochodzenie-kakao

[8] Sukces Milki, czyli jak sprawny marketing wpływa na zwiększenie sprzedaży, Ad Monkey, źródło: https://admonkey.pl/sukces-milki-czyli-jak-sprawny-marketing-wplywa-na-zwiekszenie-sprzedazy/

[9] Ponad 111 lat historii Milka, milka.com.pl, źródło: https://www.milka.com.pl/marka/history

[10] Ponad 111 lat historii Milka, milka.com.pl, źródło: https://www.milka.com.pl/marka/history