Handel zagraniczny za pośrednictwem Internetu stale się rozwija i jego rola wciąż rośnie. Dla wielu firm jest to szansa na zwiększenie zysków i dotarcie do nowych klientów. Zastanawiasz się, w jaki sposób prowadzić skuteczną ekspansję do innych krajów i na co należy zwrócić uwagę, żeby uniknąć zagrożeń? Aby poznać odpowiedzi na te oraz inne pytania, zapoznaj się z naszym artykułem.
Dlaczego warto postawić na handel transgraniczny?
Tempo sprzedaży przez Internet wzrasta bardzo dynamicznie. Według osób zajmujących się analizą rynku, e-handel stale będzie rosnąć w siłę i w 2026 roku wartość brutto polskiego rynku w tym zakresie wyniesie ponad 160 mln zł.
Zmienia się także sposób robienia zakupów oraz nawyki konsumentów, którzy coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych. W związku z tym prowadzenie sklepu internetowego może przerodzić się w szybko rozwijający się biznes. Transakcje sprzedażowo-zakupowe nie skupiają się jednak tylko wokół rodzimego rynku. Areny lokalne i zagraniczne tworzą wspólnie jeden uniwersalny rynek globalny. Warto wykorzystać potencjał branży e-commerce i wprowadzić swoje produkty do zagranicznych systemów gospodarczych, co może przerodzić się w pokaźne przychody.
Konsumenci bardzo chętnie robią zakupy w sklepach internetowych pochodzących z innych krajów. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest cena, która w wielu przypadkach jest bardziej opłacalna. Wpływ na to mają także obniżki i rabaty. Towary niektórych marek nie są także dostępne we wszystkich krajach, więc konsumenci szukają ich za granicą. Niektórzy poszukują również produktów wyjątkowych i niepowtarzalnych, na znalezienie których większe szanse mają w sklepach zagranicznych.
E-handel transgraniczny niesie ze sobą wiele korzyści wśród, których można wyróżnić:
- rozwój logistyki i całego biznesu – przedsiębiorcy decydujący się na sprzedaż swoich produktów w różnych krajach muszą liczyć się z większą konkurencją; to z kolei stwarza konieczność udoskonalania procesów logistycznych, powiększania własnej oferty produktowej oraz pracę nad ulepszeniem obsługi klienta i polityki cenowej,
- nowe rynki zbytu – za granicą mieszka wielu Polaków, którzy ze względu na swoje pochodzenie będą bardziej chętni do zakupu towarów u polskich sprzedawców.
Wejście na rynek zagraniczny
Zaistnienie na rynku zagranicznym nie jest łatwe. Przedsiębiorcy chcący podjąć taki krok powinni myśleć przyszłościowo i uwzględnić w swoich planach cross-border. Sprzedaż transgraniczna pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, budować globalną świadomość firmy oraz nawiązywać nowe relacje biznesowe. Jak się do niej przygotować, aby uniknąć niepotrzebnych problemów?
Wybierz rynek swojej działalności
Wybór odpowiedniego rynku dla konkretnych produktów ma duże znaczenie i powinien zostać dokonany w oparciu o dogłębną analizę, ponieważ nawyki konsumenckie różnią się w zależności od kraju. Zwolennikami zakupów online, jeśli chodzi o obszar Europy, są przede wszystkim Brytyjczycy – 82% z nich kupuje produkty przez Internet raz w miesiącu. Na drugim miejscu uplasowali się Polacy, z wynikiem 81%. Tuż za nimi są klienci z Niemiec (75%) oraz Holandii (71%).
Brak rozeznania na temat preferencji lokalnych e-konsumentów może prowadzić do popełniania błędów, które z kolei odbiją się negatywnie na sprzedaży. Istotne jest pozyskanie danych jakościowych, określanych jako specyfika wymagań klientów. Zalicza się do nich, między innymi preferowany czas oczekiwania na przesyłkę, wymogi dotyczące standardu obsługi klienta, najczęściej wybierane formy płatności czy rodzaj poszukiwanego towaru.
Analiza konkurencji
Chcąc odnieść sukces na wybranym rynku, należy poznać swoją konkurencję. Wiedza na temat tego jacy dystrybutorzy liczą się najbardziej w danym obszarze i jakie działania strategiczne podejmują jest niezbędna. Bez tego konkurowanie ze sprzedawcami z lokalnego rynku będzie bardzo utrudnione. Kwestie te należy stale mieć pod kontrolą, aby szybko reagować na zachodzące zmiany.
Na co należy zwrócić uwagę w związku z ekspansją zagraniczną?
Wyzwań związanych ze sprzedażą zagraniczną jest wiele i nie da się uniknąć wszystkich, jednak niektóre zagrożenia można zminimalizować. Poniżej przedstawiamy najczęstsze problemy z jakimi spotykają się sprzedawcy decydujący się na handel w innych krajach.
Odmienne wymogi na różnych rynkach
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że sprzedający i kupujący przebywający w różnych częściach świata mówią w innych językach i posługują się odmiennymi walutami pieniężnymi. Wymogi formalne w zakresie praw i obowiązków w relacji sprzedawca-konsument także mogą być zróżnicowane.
Cło, podatki i ograniczenia prawne
Jednym z największych wyzwań dla sprzedawców wchodzących na zagraniczne rynki są aspekty formalno-prawne. Ograniczenia specyficzne dla danego obszaru i lokalne wymagania narzucają konieczność uważnej analizy, gdyż znacznie mogą różnić się od tego z czym sprzedawca spotykał się do tej pory na rynku rodzimym. Handel w innych krajach Unii Europejskiej wiąże się z koniecznością naliczenia podatku VAT w odpowiedniej stawce – wszystkie kraje mają swoje własne limity wartości sprzedaży. Jeśli kwota zostanie przekroczona trzeba będzie zarejestrować się jako płatnik w państwie zbytu. Pewne problemy mogą także pojawiać się w związku z cłem, realizując sprzedaż poza granice UE.
Dostawy
Kluczowy dla handlu zagranicznego jest optymalny czas dostawy i niski koszt przesyłek. Zgodnie z raportem eCommerce 57% polskich konsumentów wskazało ten czynnik jako najważniejszy aspekt zakupów online. W innych krajach sytuacja wygląda podobnie.
Płatności
Decydując się na handel transgraniczny w danym kraju należy zorientować się, jakie formy płatności są preferowane przez konsumentów. Konieczne jest posiadanie opcji przyjmowania płatności w lokalnej lub unijnej walucie. Należy zadbać także o to, aby ceny były jak najbardziej konkurencyjne, a jednocześnie pokrywały koszty związane ze sprzedażą za granicę.
Preferowane metody płatności w niektórych państwach prezentują się następująco:
- Wielka Brytania, Francja i Belgia – karta debetowa,
- Finlandia, Niemcy, Malezja – przelew bankowy online,
- Portugalia – Multibanco,
- Szwajcaria – RatePAY,
- Japonia – karta kredytowa,
- Holandia – iDeal,
- Meksyk – Oxxo.
Brak dostępu do ulubionej metody płatności może być sporą niedogodnością. Mogą pojawić się obawy związane z bezpieczeństwem transakcji, więc warto zwrócić uwagę na tę kwestię.
Obsługa klienta
Wchodząc na rynek zagraniczny należy mieć świadomość, że taka sprzedaż wiąże się z koniecznością obsługi klientów w godzinach adekwatnych do sfery czasowej danego rynku. Chcąc zwiększyć zyski firmy, warto także zadbać o nawiązywanie kontaktu z klientami w ich rodzimym języku. W wielu przeprowadzonych badaniach konsumenci deklarują, że są bardziej skłonni do zakupu jakiegoś produktu, jeśli posiadają informacje na jego temat w języku ojczystym, a obsługa jest nienaganna. Aspekt ten jest często ważniejszy niż cena.
Potencjalne oszustwa
Sprzedając swoje towary za granicę należy zachować dużą ostrożność. Wystąpienie oszustwa w takiej sytuacji ma większe prawdopodobieństwo, gdyż nieuczciwy klient łatwiej może uniknąć kary. Wiele systemów walczących z tego typu przestępstwami nie działa w przypadku zagranicznych kart kredytowych. Aby zniwelować ryzyko warto skontaktować się z bankiem lub dostawcą usług płatniczych, które zaimplementujesz w swoim sklepie oraz porozmawiać z przedstawicielami innych firm z tej samej branży.