Wielu przedsiębiorców w Europie bardzo poważnie zastanawia się nad rozpoczęciem współpracy z polskimi hurtownikami. Przemawia za tym wiele czynników: różnorodność oferty oraz wysoka jakość oferowanych produktów spożywczych, praktyczne formy dostawy oraz przede wszystkim – bardzo konkurencyjne ceny. Ciebie również interesuje współpraca z polskim partnerem, ale zastanawiasz się nad kwestiami norm bezpieczeństwa, jakie obowiązują w Polsce? Chcesz wiedzieć jakie normy bezpieczeństwa muszą być spełnione przez polskich hurtowników i czy odpowiadają one standardom europejskim? Pokrótce to opiszemy.

Polscy hurtownicy a normy jakości i bezpieczeństwa

Polska, jako członek Unii Europejskiej podlega ujednoliconym europejskim przepisom dotyczącym norm i standaryzacji pracy [1]. Ponadto, polscy przedsiębiorcy zajmujący się hurtową dystrybucją produktów spożywczych, podlegają regulacjom krajowym, które uznać można za dość restrykcyjne. Dotyczą one nie tylko samego bezpieczeństwa żywności, ale także bezpieczeństwa klientów, pracowników, produktów oraz ochrony danych.

Rodzaje norm, którym podlegają polscy hurtownicy podzielić możemy na kilka kategorii:

  • Normy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy: hurtownicy muszą przestrzegać wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w celu zapewnienia bezpieczeństwa swoim pracownikom. Przepisami, które regulują wymogi BHP są m.in. polski Kodeks Pracy, Ustawa o bezpieczeństwie i higienie pracy, rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej [2].
  • Normy dotyczące bezpieczeństwa produktów: hurtownicy muszą zapewnić, że oferowane przez nich produkty są bezpieczne dla użytkowników. W tym celu zobowiązani są przestrzegać przepisów dotyczących bezpieczeństwa produktów, takich jak dyrektywy Unii Europejskiej dotyczące bezpieczeństwa produktów, ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów, a także normy i standardy branżowe [3].
  • Normy dotyczące ochrony danych osobowych: jeśli hurtownik przetwarza dane osobowe swoich klientów, musi przestrzegać wymagań wynikających z RODO oraz innych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych [4].
  • Normy dotyczące ochrony środowiska: hurtownicy muszą przestrzegać wymagań dotyczących ochrony środowiska (m.in. normy PN-EN ISO 14001), wynikających z takich zapisów prawnych jak chociażby ustawa o odpadach, ustawy o ochronie przyrody, a także normy i standardy branżowe dotyczące ochrony środowiska [5].
  • Normy dotyczące jakości: hurtownicy muszą zapewnić, że oferowane przez nich produkty spełniają wymagania jakościowe. W tym celu muszą przestrzegać norm i standardów branżowych dotyczących jakości, takich jak: normy ISO, PN-EN, PN-ISO [6].

Jakie normy muszą być w szczególności przestrzegane przez polskich hurtowników zajmujących się handlem żywnością?

Lista przepisów kontrolujących pracę hurtowni spożywczych w Polsce jest długa, a poszczególne wymogi i normy szczegółowo wyróżnione. Skrupulatność przepisów i procedur ma na celu zapewnić (przede wszystkim) bezpieczeństwo produktów spożywczych, a tym samym chronić zdrowie i życie konsumentów. Najważniejsze normy jakości i bezpieczeństwa, o których należy wspomnieć, to:

  • HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points -  system analizy zagrożeń i kluczowych punktów kontrolnych, który pomaga zapobiec zagrożeniom dla zdrowia wynikającym z obecności niepożądanych substancji w produktach spożywczych [7].
  • ISO 22000 - standard dotyczący bezpieczeństwa żywności, który określa wymagania dla systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności w firmach żywnościowych [8].
  • GMP (Good Manufacturing Practice) - to dobre praktyki produkcyjne, które określają wymagania dotyczące procesów produkcji żywności, takie jak higiena i czystość, aby zapobiec zanieczyszczeniom produktów spożywczych [9].
  • Higiena pracowników - w hurtowniach spożywczych pracownicy muszą przestrzegać ściśle określonych procedur higienicznych, takich jak mycie rąk przed wejściem na stanowisko pracy czy noszenie odpowiedniego stroju roboczego.
  • Higiena magazynowania - żywność musi być przechowywana w odpowiednich warunkach, takich jak temperatura i wilgotność, aby zapobiec zepsuciu i utracie jakości [10].
  • Oznakowanie produktów - produkty żywnościowe muszą być oznakowane zgodnie z przepisami, tak aby klienci mieli pełną informację o składzie, wartościach odżywczych i terminach przydatności do spożycia [11].

Organy kontrolujące pracę polskich hurtowni spożywczych

W Polsce działalność hurtowni spożywczych jest kontrolowana przez kilka instytucji państwowych, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego dla konsumentów, a także zapobieganie nieuczciwym praktykom rynkowym czy przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji. Oto niektóre z nich:

  • Państwowa Inspekcja Sanitarna (GIS) - to państwowa instytucja odpowiedzialna za nadzór nad jakością żywności, zgodnością z normami sanitarnymi oraz nadzór nad produkcją, przechowywaniem i dystrybucją żywności.
  • Inspekcja Handlowa - to instytucja nadzorująca przestrzeganie przepisów handlowych przez przedsiębiorców, w tym hurtownie spożywcze. Inspekcja Handlowa kontroluje m.in. terminy przydatności do spożycia, oznakowanie i ceny produktów.
  • Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) - to instytucja państwowa zajmująca się kontrolą jakości i bezpieczeństwa żywności. IJHARS kontroluje m.in. jakość i skład artykułów spożywczych, ich opakowania, terminy przydatności do spożycia oraz zgodność z wymaganiami prawnymi.
  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) - to instytucja nadzorująca przestrzeganie praw konsumentów i zwalczająca nieuczciwe praktyki rynkowe, takie jak nieuczciwe reklamy, niedozwolone klauzule umowne, czy nieuczciwe praktyki handlowe.

Jak wynika z powyższego, polscy hurtownicy muszą przestrzegać szeregu dość restrykcyjnych i rozbudowanych przepisów oraz norm. Przekłada się to na wysoką jakość zarówno usług świadczonych przez polskich hurtowników, jak samych produktów spożywczych. A zatem europejscy przedsiębiorcy i sprzedawcy detaliczni nie powinni obawiać się potencjalnej współpracy z polskim dostawcą. Wręcz przeciwnie: współpraca z partnerem oferującym wysoką jakość usług, produkty w atrakcyjnych cenach i szybkie formy dostawy może w krótkim czasie przerodzić się w odczuwalne zysku dla Twojej firmy.

 

Planujesz złożyć zamówienie na produkty spożywcze? Skontaktuj się z nami, a dostosujemy szczegóły współpracy do Twoich potrzeb i modelu biznesowego.

Materiały źródłowe:

[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011R0543&from=en

[2] https://www.prawo.pl/akty/dz-u-2003-169-1650-t-j,16798974.html

[3] https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wymogi-dotyczace-bezpieczenstwa-produktow-co-powinien-wiedziec-przedsiebiorca

[4] https://graczyk.com.pl/zarzadzanie/rodo-w-dzialalnosci-gospodarczej/

[5] https://www.pkn.pl/informacje/2018/06/normalizacja-w-ochronie-srodowiska

[6] https://obac.com.pl/uslugi/pn-en-iso-22000

[7] https://www.meiko.pl/pl/dzielimy-sie-wiedza-meiko/blog/haccp-co-to-jest

[8] https://www.pcbc.gov.pl/pl/uslugi/certyfikacja-systemow-zarzadzania/pluslugicertyfikacja-systemow-zarzadzaniapn-en-iso-22000

[9] https://www.ema.europa.eu/en/human-regulatory/research-development/compliance/good-manufacturing-practice

[10] https://jawis.com.pl/blog/jak-wlasciwie-przechowywac-zywnosc-w-magazynie

[11] https://jawis.com.pl/blog/przepisy-dotyczace-etykietowania-zywnosci-w-polsce