Znalezienie kontrahenta do swojego sklepu jest tylko jednym z wielu kroków jakie musisz poczynić, natomiast odgrywa kluczową rolę. W poniższym artykule dowiesz się jak znaleźć odpowiednią hurtownię, jak negocjować zadowalające Cię warunki oraz na co należy uważać podczas podpisywania umowy. Przedstawimy Ci też zagadnienie jakim jest dropshipping.

Jak wybrać odpowiednie przedsiębiorstwo

Najlepszym sposobem jest odnalezienie witryny internetowej interesującej Cię firmy. Samo to nie da Ci jednak pełnej wiedzy o asortymencie i cenach. Produkty i dane tam podane przeznaczone są dla klienta detalicznego. Konieczne jest więc skontaktowanie się z osobami odpowiedzialnymi za sprzedaż hurtową. Istnieje również duże prawdopodobieństwo, że będziesz musiał się zarejestrować, a następnie zalogować na stronie, aby otrzymać bardziej szczegółowe informacje na temat asortymentu.

Kontaktując się z konkretnymi dostawcami warto przygotować sobie listę pytań i zagadnień, które chcesz omówić. Dobrą praktyką jest także przygotowanie spisu wymagań, jakie masz wobec swojego przyszłego kontrahenta.

Najprostszą drogą jest wpisanie nazwy hurtowni w wyszukiwarkę internetową. Przedsiębiorstwo, które zajmuje mocną pozycję w branży wie jak docierać do nowych klientów, więc z pewnością zadba o odpowiednie pozycjonowanie i po wpisaniu interesującego Cię hasła pojawi się w wyszukiwarce. Równie dobrym miejscem, które warto sprawdzić są grupy na Facebooku. Warto udać się także na targi branżowe, gdyż jest to świetna okazja do poznania konkretnych ofert danych przedsiębiorców. Można również zajrzeć na strony internetowe dużych sklepów, gdyż nierzadko oprócz sprzedaży detalicznej oferują także hurtową, a jej warunki zapisane są w osobnej zakładce. Przed podjęciem współpracy z kontrahentem zaleca się również sprawdzenie opinii na jego temat na różnego typu forach i grupach branżowych.

Przed wyborem konkretnej ofert powinieneś dokładnie przeanalizować następujące kwestie:

  • szerokość asortymentu,
  • ceny oraz możliwości uzyskania rabatów,
  • terminy dostaw,
  • politykę współpracy.

Na co zwrócić uwagę podejmując współpracę z hurtownią

Istnieją kwestie, których nie możesz pominąć podczas nawiązywania współpracy z nowym dostawcą. Wśród nich znajdują się:

  • możliwość skorzystania z odroczonej płatności, czyli tzw. kredyt kupiecki,
  • jakość udostępnianych zdjęć, opisów i parametrów produktów (korzystając z integratora z hurtownią dane te są pobierane do sklepu, więc im lepiej zostaną przygotowane, tym mniej będą wymagać poprawek),
  • możliwość zobaczenia towaru na miejscu,
  • dostępność pliku XML lub CSV z asortymentem,
  • fakt, czy hurtownia sprzedaje detalicznie, a jeśli tak, to jak ceny te różnią się od tych oferowanych Tobie,
  • możliwość sprowadzenia produktów na życzenie,
  • przydzielenie handlowca do sklepu internetowego.

Czym jest dropshipping i jak działa

Dropshipping jest modelem sprzedaży internetowej, którego głównym założeniem jest przeniesienie roli dostawcy towaru ze sklepu na hurtownię.

Odbywa się wtedy, gdy dochodzi do współpracy w modelu B2B, między przedsiębiorcą posiadającym własną działalność gospodarczą a hurtownią. Klientem nie może być osoba prywatna, gdyż mogłaby mieć ona wgląd w ceny hurtowe, co miałoby negatywny wpływ na tendencje rynkowe.

Oprócz tego chodzi także o kwestie takie jak:

  • obawa o konkurencję – współpraca z firmą pozwala na jej weryfikację i uniknięcie nieuczciwych praktyk,
  • rozliczenie sprzedaży – tylko firmy posiadają możliwość wystawiania faktur.

Sednem modelu jakim jest dropshipping jest to, że przedsiębiorstwo nawiązujące współpracę z hurtownią nie przechowuje towaru, który sprzedaje. Zadanie to należy do hurtowni, która produkty przetrzymuje w swoich magazynach i stamtąd wysyła je do klienta końcowego. Sam sklep nie ma tak naprawdę do czynienia z produktami w fizycznym ujęciu.

Warunki współpracy

Ustalając konkretne zapisy w umowie należy także pamiętać o takich kwestiach, jak:

  • czas wysyłki kupionych produktów (klienci bywają bezlitośni i wystawiają negatywne opinie nawet przy minimalnych opóźnieniach, bez wcześniejszego skontaktowania się ze sprzedawcą),
  • przetwarzanie danych zgodnie z RODO,
  • zmowa cenowa dotycząca sprzedawanych towarów,
  • możliwość zwrotu produktów i jego warunki (za reklamację odpowiada firma oferująca dropshipping, jednak nie ma ona obowiązku przyjmowania zwrotów; pomimo tego jest to częsta praktyka, warto więc nawiązać współpracę z przedsiębiorstwem, które ma je swojej ofercie – jeśli podpisujesz umowę z hurtownią, która wyraziła na to zgodę, pamiętaj o ustaleniu na jaki adres ma być odsyłany zwrot oraz czy wiąże się z tym jakaś dodatkowa opłata),
  • częstotliwość aktualizowania stanów magazynowych,
  • możliwość stosowania własnych etykiet kurierskich,
  • sposób składania zamówień (opcji jest wiele – np. poprzez maila czy specjalny panel autorski),
  • możliwość zarezerwowania towaru przed najbardziej intensywnym sezonem sprzedażowym (stanowi to ochronę przed niedostępnością produktów w chwili, gdy cieszą się one największym zainteresowaniem klientów),
  • cennik dostaw.

Ceny przesyłek mogą być bardzo różne, w zależności od tego z jakim kurierem ma się do czynienia i jaki typ produktu jest wysyłany. Firmy oferujące dropshipping często korzystają z usług własnych kurierów, bądź firm, z którymi współpracują już od dłuższego czasu. Ustalając zasady wysyłki przeanalizuj jej koszty, profile przedsiębiorstw, z których usług korzysta hurtownia oraz sprawdź możliwość wybrania własnego kuriera. Należy także ustalić z hurtownią czy dropshipping za pobraniem jest dopuszczalny oraz czy istnieje możliwość wysłania produktów za granicę.

Umowa i zawarte w niej warunki są wiążące i to one wpłyną na zarobek. Aby zyskać i nic nie stracić należy ustalić założenia, które będą uczciwe, logiczne i korzystne.

Warto także dopytać czy hurtownia akceptuje przesłanie potwierdzenia przelewu jako wystarczający dowód, aby nadać przesyłkę. Jej stanowisko musi zostać ujęte w umowie.

Obrót i progi rabatowe

Ostatnią kwestią związaną z dropshippingiem są progi rabatowe i obroty. Wiele hurtowni oferuje korzystne rabaty dla początkujących, jednak nie jest to regułą. Lepiej mieć świadomość konkretnych stawek zanim nawiąże się współpracę oraz wiedzieć w jaki sposób zwiększa się próg rabatowy. Zwykle są one ustalane na podstawie czasu współpracy oraz wysokości obrotu.

Dobrą praktyką, aby mieć lepsze warunki do zaistnienia na rynku, jest maksymalne obniżenie marży, która z czasem, pod wpływem zwiększania się sprzedaży i dłuższej obecności na rynku, zacznie rosnąć. To z kolei powinno zaowocować lepszymi warunkami współpracy z hurtownią, a więc lepszymi rabatami. W momencie, gdy dropshipping będzie przynosił zadowalające zarobki dla obu stron, hurtownia może zaoferować Ci także możliwość zaciągnięcia kredytu kupieckiego. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, dzięki któremu nie będziesz musiał rozliczać się za każde zamówienie osobno. Poza tym jest on udzielany bezpłatnie, bez odsetek i kosztów obsługi. Każda firma posiada własną politykę udzielania kredytów kupieckich, która bardzo często dobierana jest indywidualnie, w zależności od zdolności kredytowej i wiarygodności drugiej strony. Największy wpływ na jego przyznanie mają:

  • długość współpracy,
  • dotychczasowe, terminowe wpłaty,
  • wysokość obrotu w hurtowni.

Zabezpieczenie kredytu zależy od ustaleń pomiędzy obiema stronami. Stosuje się różne rozwiązania, takie jak np. ubezpieczenie czy skonto, czyli obniżenie ceny za towary, które zostały opłacone w szybkim tempie.