Każdy, kto chciałby prowadzić sprzedaż napojów alkoholowych powinien spełniać kilka wymagań. Jednym z nich jest uzyskanie odpowiedniego zezwolenia, potocznie zwanego koncesją. Zaniedbanie tej procedury wiąże się z karą pieniężną.
Co należy zrobić, aby ją uzyskać, do jakiego urzędu się udać i ile to kosztuje?
Jakie istnieją rodzaje zezwoleń?
Aby prowadzić sprzedaż detaliczną należy zdobyć zezwolenie na konkretny rodzaj alkoholu (w zależności od mocy). Istnieją trzy typy koncesji:
- na napoje do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
- na alkohole powyżej wartości wskazanej w pierwszym punkcie do 18%, z wyjątkiem piwa,
- na napoje powyżej 18% zawartości alkoholu.
Chcąc prowadzić sprzedaż wszystkich rodzajów alkoholu, należy złożyć trzy osobne wnioski.
Kto wydaje koncesję i ile to kosztuje?
Zezwolenie można uzyskać udając się do odpowiedniej instytucji – gminy lub urzędu miasta. W przypadku sprzedaży detalicznej decyzję podejmuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta, natomiast gdy chodzi o sprzedaż hurtową, koncesję wydaje marszałek województwa lub minister właściwy do spraw gospodarki. W kwestii wyboru odpowiedniej placówki nie ma znaczenia adres zamieszkania lub zameldowania przedsiębiorcy, a lokalizacja punktu sprzedaży. Wniosek można złożyć osobiście, listownie bądź elektronicznie.
Zezwolenie nie zostanie udzielone bez uiszczenia odpowiedniej opłaty, zależnej od jego rodzaju. Za uzyskanie dwóch pierwszych typów koncesji, trzeba będzie zapłacić po 525 zł. Koncesja na alkohole powyżej 18% zawartości alkoholu kosztuje 2100 zł. Ubiegając się o wszystkie jednocześnie, koszty się sumują.
Można także uzyskać pozwolenie jednorazowe na sprzedaż alkoholu, np. podczas organizowanej imprezy. Wtedy należy zapłacić odpowiednio po 43,75 zł oraz 175 zł.
Inne niezbędne opłaty
Oprócz opłaty za uzyskanie zezwolenia, detaliczna sprzedaż alkoholu wiąże się także z innymi kosztami. Osoba zajmująca się tego typu handlem powinna co roku opłacać składki w trzech częściach:
- do 31 stycznia,
- do 31 maja,
- do 30 września danego roku.
Ich wysokość zależy od obrotów sprzedaży alkoholu. Jeżeli w roku poprzednim zyski przekroczyły 37 500 zł dla napojów o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa, składki wyniosą 1,4% uzyskanej kwoty. Tak samo wygląda sytuacja jeśli chodzi o trunki od 4,5% do 18% zawartości alkoholu. Natomiast w przypadku napojów o zawartości alkoholu powyżej 18% i obrotu większego niż 77 000 zł opłata wyniesie 2,7% ogólnej sumy.
Przedsiębiorca powinien liczyć się także z wydatkiem w wysokości 17 zł za wydanie potwierdzenia dokonania opłaty za korzystanie z koncesji.
Wniosek o zezwolenie na sprzedaż alkoholu
Jeszcze przed złożeniem wniosku dobrze jest zebrać wszystkie potrzebne dokumenty, do których należą:
- potwierdzenie posiadania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z KRS (Krajowy Rejestr Sądowy),
- poświadczenie dysponowania tytułem prawnym przedsiębiorcy do lokalu, w którym ma być prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych, np. umowa najmu lub akt własności,
- pozytywna decyzja Państwowego Inspektora Sanitarnego, dotycząca spełniania warunków sanitarnych lokalu,
- zgoda zarządcy, administratora, użytkownika lub właściciela budynku, w przypadku lokalizacji punktu w wielorodzinnym budynku mieszkalnym.
Przechodząc do wypełniania wniosku można skorzystać z gotowych szablonów, jednak nie trzeba. Ważne, aby w dokumencie znalazły się takie informacje, jak:
- typ zezwolenia, o które się ubiegasz,
- dane firmy, w tym siedziba i adres,
- przedmiot działalności gospodarczej,
- numer nadany w rejestrze przedsiębiorców lub działalności gospodarczej,
- adres lokalu, w którym będzie sprzedawany alkohol,
- adres punktu, w którym towar będzie składowany.
Jeśli sprzedaż alkoholu ma się odbywać w kilku punktach, konieczne jest złożenie adekwatnej liczby wniosków.
W przypadku firmy funkcjonującej w formie spółki cywilnej, wniosek musi zostać podpisany przez wszystkich wspólników. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy została wyznaczona osoba, która ma upoważnienie do reprezentowania spółki – wtedy wystarczy tylko jej podpis.
Co po złożeniu wniosku?
Po złożeniu wniosku należy czekać na rozpatrzenie go przez odpowiedni urząd. Jeśli zostaną wykryte jakieś nieprawidłowości lub braki, możesz zostać wezwany w celu uzupełnienia lub doniesienia dokumentów. Wszelkich poprawek należy dokonać w terminie do 7 dni od otrzymania wezwania. Jeśli tak się nie stanie, wydane zostanie postanowienie o zwrocie wniosku lub powiadomienie o pozostawieniu go bez rozpoznania. Jeśli wniosek będzie spełniał wszelkie wymogi, kolejnym krokiem będzie sprawdzenie przez komisję rozwiązywania problemów alkoholowych, czy dana lokalizacja spełnia odpowiednie warunki (jednym z nich jest odległość lokalu od kościoła lub szkoły).
Zaakceptowany wniosek, wydanie pozytywnej opinii przez komisję oraz wniesienie opłaty sprawi, że otrzymasz zezwolenie.
Na jaki okres wydawane jest zezwolenie?
Koncesja na sprzedaż napojów alkoholowych jest wydawana na określony czas. W przypadku alkoholu przeznaczonego do spożycia na miejscu sprzedaży (np. restauracja) zezwolenie udzielane jest na okres nie krótszy niż 4 lata. W innym wypadku, gdy ma być on konsumowany poza lokalem, okres ten wynosi nie mniej niż 2 lata. Po upłynięciu tego czasu przedsiębiorca, który nadal chce zajmować się sprzedażą alkoholu musi przedłużyć zezwolenie. Jeśli jednak nie chce dalej prowadzić tego typu działalności, a wciąż posiada zapasy towaru, może wystąpić o zezwolenie na ich sprzedaż do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Kiedy można stracić zezwolenie?
Zezwolenie może zostać cofnięte lub po prostu wygasnąć. Urząd wycofa się ze swojej decyzji, gdy:
- alkohol będzie sprzedawany osobom nieletnim, nietrzeźwym, pod zastaw lub na kredyt,
- w przypadku awanturujących się klientów nie zostanie wezwana policja lub straż miejska,
- sprzedawany alkohol będzie pochodził z nielegalnego źródła,
- w oświadczeniu o rocznej sprzedaży zostaną podane fałszywe dane,
- przedsiębiorca w celu uzyskania korzyści majątkowych popełni przestępstwo,
- zostanie wydany zakaz prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
W takim przypadku można złożyć wniosek o ponowne wydanie zezwolenia dopiero po upłynięciu 3 lat od podjęcia takiej decyzji.
Koncesja może wygasnąć, gdy:
- punkt sprzedaży zostanie zlikwidowany,
- upłynie jej termin ważności,
- rodzaj prowadzonej działalności ulegnie zmianie,
- zmieni się skład spółki,
- nie zostanie złożone roczne oświadczenie o wartości sprzedaży napojów alkoholowych lub nie zostaną uiszczone opłaty w odpowiednich terminach i wysokościach.
Rezygnacja z zezwolenia
Z zezwolenia można także samemu zrezygnować, wypełniając odpowiedni wniosek, który powinien znajdować się na stronie internetowej urzędu. Przykładowo, w przypadku likwidacji placówki powinieneś poinformować odpowiedni organ o swojej decyzji przed upływem 14 dni od zmiany faktycznego stanu. Rezygnację można także złożyć w związku z zawieszeniem działalności. Jeśli tego nie zrobisz, będziesz wciąż zobowiązany wypełniać obowiązki związane z posiadaniem koncesji.
Co grozi za brak zezwolenia?
Sprzedaż napojów alkoholowych bez zezwolenia jest przestępstwem, za które grozi kara grzywny, wymierzana w stawkach dziennych. Liczba takich stawek nie może przekroczyć 810, a maksymalna wysokość jednej to 2000 zł.
Łamiąc przepisy można także spodziewać się konfiskaty napojów alkoholowych i wydania zakazu prowadzenia działalności gospodarczej związanej z ich sprzedażą lub podawaniem.