Od 2018 roku obserwuje się zauważalny wzrost sprzedaży napojów bezalkoholowych na polskim rynku. Już wówczas odpowiadały one aż za 1/8 sprzedaży wartościowej całego koszyka spożywczego, a wartość samego rynku przekroczyła obecnie 25 miliardów złotych. Niemniej jednak, branża napojów chłodzących i orzeźwiających posiada swoją specyfikę, silnie powiązaną z sezonowością: mimo ogólnej tendencji wzrostowej wciąż najwięcej produktów orzeźwiających sprzedaje się w miesiące ciepłe – w miesiące zimne popyt maleje.
Nie zmienia to jednak faktu, że rynek bezalkoholowych napojów chłodzących w Polsce znajduje się w fazie intensywnego rozwoju. Wpływ na to ma nie tylko sytuacja gospodarcza, ale także działania propagujące zdrowy styl życia, tradycja (zimą wzrost zimnych napojów można zaobserwować w okolicach Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku), intensywne tempo życia oraz działania marketingowe samych producentów. Zastanawiacie się pewnie jednak, po jakie napoje najczęściej sięgają Polacy? Zaraz to wyjaśnimy!
Cicha woda brzegi rwie
Od kilku lat na podium ulubionych napojów bezalkoholowych w Polsce króluje… woda mineralna! To właśnie po nią najczęściej sięga nawet 70% konsumentów. Fakt ten cieszy, a zwłaszcza w obliczu innych danych, które jednoznacznie wskazują, że Polacy mimo wszystko wody spożywają za mało. Na wzrostową tendencję sprzedaży tego naturalnego napoju z pewnością wpływ ma wzrost świadomości żywieniowej, zdrowotnej oraz promowanie zdrowego i zbilansowanego stylu życia. Co ciekawe, statystycznie kobiety częściej sięgają po wodę mineralną niegazowaną, a mężczyźni – po gazowaną. Czyżby podniebienia panów domagały się jednak większych wrażeń?
Zawsze Coca-cola
Na drugim stopniu orzeźwiającego podium znalazły się gazowane napoje orzeźwiające typu Cola i Pepsi (najczęściej sięga po nie około 27% konsumentów). Warto zwrócić tu uwagę na pewien interesujący fakt: choć konsumenci często określają smak Pepsi za lepszy, w sprzedażowych rankingach ciągle króluje Coca-Cola, na co wpływ mają działania marketingowe oraz… sama tradycja marki, która bez wątpienia uznawana jest za kultową i to nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.
Pragnienie nie ma szans
Poza gazowanymi napojami orzeźwiającymi typu Pepsi i Cola, sporą popularnością w Polsce cieszą się także inne napoje gazowane, w tym przede wszystkim Sprite, Fanta, Mirinda czy 7up, a okresowo (zwłaszcza w okresie letnim) wzrasta też częstotliwość sprzedaży toników (Schweppes, Kinley). Nadal nieco rzadziej sprzedawane są herbaty mrożone, jednak ich popularność ogólnie zaczyna wzrastać, zwłaszcza w okresie letnim. Od pewnego czasu obserwujemy też nowe marki herbat mrożonych pojawiających się na półkach sklepowych w całym kraju.
Owocowy zawrót głowy
Około 53% polskich kobiet i 41% polskich mężczyzn sięga regularnie po naturalne soki owocowe, a najbardziej rozpoznawalne marki to Tymbark, Dr. Wit, Kubuś czy Tarczyn. Warto tu jednak wspomnieć o innej tendencji, którą wykazały badania: nierzadko w tej kategorii znajdują się soki i kompoty domowej roboty. Może mieć to ponownie związek ze wzrostem świadomości żywieniowej i popularyzacji zdrowego stylu życia. Co ciekawe, wśród miłośników soków owocowych z pozytywnym odbiorem spotkały się soki importowane zza naszej wschodniej granicy (m.in. z Ukrainy), choć wciąż nie są wysoce popularne w skali całego kraju.
Czasami potrzeba skrzydeł
Kolejną kategorią napojów, po którą coraz częściej sięgają Polacy są napoje energetyzujące (Red Bull, XL Enegry Drink, czy Monster Energy), a także napitki izotoniczne i witaminowe. W 2018 roku odnotowano 23% wzrost popularności tego rodzaju produktów, a tendencja wzrostowa stale się utrzymuje. Warto podkreślić fakt, że napoje energetyczne oraz izotoniczne, w odróżnieniu od innego typu napojów chłodnych, nie są zbyt mocno zależne od tendencji sezonowych – poziom ich sprzedaży jest zbliżony przez cały rok.
Jak widać, Polacy mają swoich pewnych faworytów odnośnie bezalkoholowych napojów chłodzących i orzeźwiających. Powyższe zestawienie stanowić może poważną wskazówkę dla zaopatrzeniowców, zwłaszcza mniejszych sklepów, jakie typy produktów zawsze powinny znajdować się na sklepowych półkach, by trafić w podstawowe preferencje konsumentów.
Chcesz złożyć zamówienie na produkty? Skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie najbardziej korzystną na rynku ofertę bezalkoholowych napojów orzeźwiających.
[1] Najpopularniejszym napojem Polaków jest woda mineralna, Portal „Dla Handlu”, źródło: https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/najpopularniejszym-napojem-polakow-jest-woda-mineralna,81701.html (dostęp: 15.09.2020)
[2] M. Dyrda, N. Mączyńska, A. Panufik-Batrol i in., Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce, Nielsen, s. 3, źrodło: https://www.nielsen.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/04/market-of-non-alcoholic-beverages.pdf (dostęp: 15.09.2020)
[3] Ulubione napoje bezalkoholowe Polaków, MMP Online, źródło: https://mmponline.pl/artykuly/116879,ulubione-napoje-bezalkoholowe-polakow (dostęp: 15.09.2020)
[4] Tamże.
[5] G. Trąbka, Pepsi smakuje lepiej, ale Coca-Coli sprzedaje się więcej. Dlaczego, Portal Marketologia, źródło: http://marketologia.pl/blog/pepsi-smakuje-lepiej-ale-coca-coli-sprzedaje-sie-wiecej-dlaczego-wyzwanie-smaku-pepsi-i-jej-psychologiczne-aspekty/ (dostęp: 15.09.2020)
[6] TOP-10 soków i napojów w Polsce: 19.09.2018. Sprawdź czy pijesz te, które mają najlepszą wartość!, Portal Strefa Biznesu, źródło: https://strefabiznesu.pl/top10-sokow-i-napojow-w-polsce-19092018-sprawdz-czy-pijesz-te-ktore-maja-najlepsza-wartosc/ar/13472090 (dostęp: 15.09.2020)
[7] Ulubione napoje bezalkoholowe Polaków… poz. cyt.
[8] M. Dyrda, N. Mączyńska, A. Panufik-Batrol i in, poz. cyt., s. 3-5